سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش به خداوند برترینِ دو دانش است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :32
کل بازدید :316863
تعداد کل یاداشته ها : 352
103/2/8
7:41 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
کمیل دیده بان[440]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
کانون مسجد فاطمیه شهید یه عاشق آسمونی پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه دانشجو رضا صفری بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن سرباز ولایت گل باغ آشنایی کشکول چلچلی من نگارستان خیال ...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا سورپرایز نگاهی نو به مشاوره سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام Mystery نزار تنها بمانم اسیرعشق چشمـــه ســـار رحمــت ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب بهانه ـــــــ م . ج ـــــــــ سلحشوران حس لطیف من تنهایی......!!!!!! سارا احمدی ماتاآخرایستاده ایم وبلاگ گروهیِ تَیسیر صحبت دل ودیده ارمغان تنهایی * مالک * عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان شهیدباکری میاندوآب سرزمین رویا دل نوشته فرمانده آسمانی من RASTI از هر در سخنی پلاک صفر ✘ Heart Blaugrana اسیرعشق farajbabaii ارواحنا فداک یا زینب مشکات نور الله Royapardazi جایی برای خنده وشادی و تفریح دهکده کوچک ما سامانه افزایش بازدید عی سی رنک اسرا عاشقانه شاپرکها زنگ تفریح 【∂Đιss ℓσνє ℓ گیاهان دارویی روستای اصفهانکلاته
یک رسانه صهیونیستی با اشاره ضمنی به خبر تلاش نافرجام موساد در ترور یکی از نخبگان هسته‌ای ایران، هدف موساد را «کند ساختن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران» نامید .

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی«هاآرتص» ضمن اشاره به خبر 2 روز قبل تلاش ناموفق جاسوسان موساد در ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران ، به نقل از «دان راویو» خبرنگار شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» آمریکا به تلاش‌های گسترده موساد در ترور نخبه‌های هسته‌ای ایران اذعان کرد. بر اساس این گزارش، دان راویو که کارشناس امور اطلاعاتی اسرائیل است، تاکید کرد موساد در سال‌های قبل درصدد توطئه و ترور دانشمندان ارشد هسته‌ای ایران بوده است. راویو در این زمینه اذعان کرد که هدف موساد کاستن از پیشرفت هسته‌ای ایران بوده است. این خبرنگار آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شد که موساد سعی می‌کند تا مانع از پیوستن ایرانیان تحصیلکرده به برنامه‌های هسته‌ای ایران شود. راویو در گزارش خود از ترور 5 دانشمند هسته‌ای ایران از سوی موساد خبر داد و مدعی وجود جاسوسان اسرائیلی در داخل ایران شد.

شهدای دانشمند هسته ای[تصویر:  be-vosate-aseman-l.jpg]

در گزارش خبرنگار سی‌بی‌اس تاکید شده است که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترس دستگیری جاسوسان موساد در ایران و اعدام آن‌ها شخصا دستور توقف عملیات ترور داشنمندان هسته‌ای ایران را صادر کرده است(!). گفتنی است، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در حالی اقدام به انتشار این خبر کرده است که 2 روز قبل معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از خنثی شدن طرح دشمن صهیونیستی در ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای و با حضور به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داده بود.


  
  

امروزه در کنار گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان دیگری وجود دارد که به تعبیر امام خمینی ره اسلام امریکایی و به تعبیر مقام معظم رهبری تشیع انگلیسی نام نهاده شده است.

 

پایگاه بصیرت،با تحولاتی که در تاریخ معاصر ایران رخ داد دشمن متوجه قدرت عظیم دین در تحولات سیاسی کشور ایران شده است. زیرا تقریبا در تمامی حوادث مهم سیاسی ایران نقش دین ، مراجع و علمای بسیار پررنگ تر از سایر عوامل بوده و این علما بوده اند که با هدایت مردم مانع از آن می شدند تا حامیان استبداد و استکبار به اهداف خود دست یابند. نقطه آغاز قدرت نمایی علما در تاریخ معاصر ایران بحث تحریم تنباکو بودکه با فتوای میرزای شیرازی تحقق پذیرفت و بعد ازآن انقلاب مشروطه ، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی ، علما در تمامی این تحولات پرچمدار بوده اند. لذا امروزه که در آستانه بهار 36 انقلاب اسلامی قرار داریم دشمن همچنان در صدد فهم مولفه های قدرت ج.ا.ا و ضربه زدن به آن مولفه ها است. با توجه به آنکه دین نقش کلیدی در موفقیت های مردم ایران در عرصه سیاسی داشته است لذا دشمن با کمک مذهب به جنگ مذهب آمده است. تا از این طریق در کنار گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی را رشد و پرورش دهد که در ذیل در مورد آن بحث خواهیم کرد. امروزه در کنار گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان دیگری وجود دارد که به تعبیر امام خمینی ره  اسلام امریکایی و به تعبیر مقام معظم رهبری تشیع انگلیسی نام نهاده شده است. این اسلام منحرف هدفش احمق نشان دادن شیعیان است و به اندازه وهابیت خطر ناک نشان میدهد. اینها امروزه در قم و اصفهان و نجف حوزه علمیه دارند و در حال فعالیت بر علیه اسلام و مسلمین هستند. این جریان منحرف همچنین در عرصه فضای مجازی بسیار فعالند شبکه فارسی و عربی به نام های امام حسین (ع) 1،2،3، مرجعیت ، فدک ، سلام ، رقیه ، اباالفضل العباس ، الانوار ، خدیجه ، الزهرا ، مهدی و ... تاسیس کرده است. شیعه انگلیسی اگرچه ادعای دستگیری و حمایت از تمام شیعیان و محبان اهل بیت را دارد اما در ماجرای سوریه اظهار نظری نکرده است حتی در زمانی که دشمن در صدد تخریب مرقد مطهر حضرت زینب (س) بود هیچ عکس العملی از این فرقه نشان داده نشده است. جالب اینکه تنها جریان مسلمانی که بعد از تکفیری ها علیه سید حسن نصر الله در لبنان فعالیت می کنند این جریان است. اینها در ایام محرم با تبلیغ شنیع ترین مسائل با عنوان شعار حسینی پرداخته اند که باعث وحشت مردم دنیا شده اند. از جمله فعالان این جریان می توان به افراد ذیل اشاره کرد:

1- محمد هدایتی :  هدایتی یکی از کسانی است که با بیت شیرازی ها ارتباط دارد و در مسائل سیاسی ضد نظام ج.ا.ا فعالیت میکند. او بارها با شبکه صدای امریکا مصاحبه و در آن از قمه زنی دفاع و جمهوری اسلامی را متهم به دیکتاتوری نموده است. مدیریت سایت رسام (روحانیون سنتی ایران معاصر) برعهده ایشان است. هدایتی در مورد هزینه شبکه های ماهواره ای می گوید: هزینه پخش و تولید ماهیانه بالغ بر 95 هزار دلار است که 75 هزار دلار ان در استریو پخش و 20 هزار دلار آن به تولید برنامه اختصاص دارد.

2- سید مجتبی شیرازی : سید مجتبی اکنون در لندن زندگی می کند و در کسوت علما ظاهر می شود. فیلم سخنرانی این روحانی نما علیه مقام معظم رهبری و مجموعه فحش های رکیک وی نسبت به مراجع بارها در فضای مجازی دیده می شود. به جرات می توان نوشت از میان تمام جریانات ضد نظام انقلاب اسلامی ایران در سراسر دنیا ، هیچ کدام چنین جسارتی در توهین مراجع نداشته اند.

3- یاسر الحبیب : یاسر الحبیب حسینه ای در لندن دارد. او به ظاهر سینه چاک و دشمن وهابیت اس??. شبکه ای که او مدیریت می کند فدک نام دارد. او قبل از فعالیتش در لندن حسینیه ای در کویت داشت که مقانات کویتی حسینیه اش را پلمپ و او را روانه زندان کرده اند زمانی که او در زندان کویت بود سازمانهای حقوق بشری امریکا و انگلیس از او حمایت و آزاد کرده اند. وقیحانه ترین کار این روحانی نما در 17 رمضان 1341 قمری بود که بر سر منبر رفت وابتدا با ادله خود در صدد اثبات نفاق و هرزگی و ... به همسر پیامبر اسلام بر آمد و در نهایت گفت : جشن گرفتن به مناسبت وفات عایشه ضرورت دینی است. ضمن اینکه در بالای صفحه شبکه تلویزیونی شعار ((الله اکبر.... عایشه فی النار )) نوشته بود. این سخنرانی یاسر الحبیب مشکلات فراوانی برای شیعیان کشورهای کویت و عربستان بوجود آورد تا اینکه جمعی از علمای عربستان به خدمت مقام معظم رهبری استفتاء ارسال کرده اند و پاسخ معظم له آبی بر آتش بود: اهانت به نماد برادران اهل سنت از جمله همسر پیامبر اسلام حرام است.)) او همچنین تلاش کرد با حرمت شکنی و توهین به مراجع عظام تقلید و چنگ انداختن به صورت این و آن، راه را برای کنار زدن مراجع تقلید شیعه و معرفی مرجعی جدید باز کند. شبکه ماهواره‌ای فدک یکی از 17 شبکه به اصطلاح شیعی است که مسیر سب و توهین به مراجع شیعه را در پیش گرفته است. مشرک خواندن آیت الله بهجت (!) یکی از شاهکارهای این جریان رسانه‌ای است. توهین به آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی، همچنین سب و لعن سید حسن نصرالله و هر کسی که کمترین نزدیکی را به جمهوری اسلامی ایران دارد، از جمله اقدامات این مافیای نوین رسانه‌ای می‌باشد.

4- حسین الهیاری :  ایشان طلبه جوان افغانی است که با تاسیس شبکه اهل بیت (ع) پای به میدان گذاشته است. او نیز مقیم امریکا است و برنامه سراسر فحش و توهین خود را از همانجا پخش می کند او علاوه بر آنکه به مقدسات اهل تسنن فحش و ناسزا می گوید ، علمای شیعه را نیز آماج فحش و ناسزا قرار می دهد. الهیاری به صورت بی پروا به ساحت مراجعیت شیعه حمله می کند و بسیاری از آنها را تکفیر می کند. همچنین این جریان منحرف در سال 88 به دفاع ازفتنه گران پرداخته و در سخنرانی های خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدیدا حمله نموده اند. آنها فتوای استحباب قمه زنی را داده اند این درحالی است به گفته علمای عراق؛ در روز عاشورا سفیر انگلیس با ماشین رولزرویس در یکی از کوچه های کربلا ایستاده بود و شروع به توزیع کفن بین قمه زنها کرد. این فرقه انگلیس نهم تا پانزدهم ربیع الاول را هفته برائت نام گذاری کرده اند. در نهایت باید گفت با توجه به آنکه دشمن در لباس جدید در فکر ضربه زدن به اسلام است امروزه باید روشنگری بیشتر و بهتری در جامعه مسلمین صورت پذیرد زیرا امروزه دشمن از یک طرف تکفیری ها را به راه می اندازد که همه ی مسلمانان اعم از شیعه و سنی را تکفیر کنند و از طرف دیگر یک عده مزدور را به راه می اندازد و برای این آتش هیزم فراهم می کند.


  
  

بدون شک حضور آمریکا در ایران از دوره قاجار دیده می‌شود و ردپای آمریکاییها در ایران به این دوره از تاریخ مربوط است. در خلال سالهایی که قدرتهای بزرگ و استعماری جهان در اثر شرکت در جنگ جهانی اول دچار ضعف شدند، آمریکا با استفاده از این فرصت حضور استعماری خود را با ظاهری دوستانه آغاز نمود. در دوره قاجار که انگلیس و روسیه و فرانسویان و برخی از کشورهای دیگر در ایران جولان می‌دادند و امتیازات منحصر به فرد و چشمگیری از دولت ایران می‌گرفتند،[1] صدای این امتیازات در جهان می‌پیچید و حیرت کشورهای دیگر را بر می‌انگیخت و به طمع ورزی بر می‌داشت تا در تکاپو افتان به سهم خویش برسند.[2]
روابط آمریکا با ایران را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد: 1. دوره حضور نامحسوس؛ 2. دوره حضور محسوس و روابط سلطه گرایانه؛ 3. دوره تیرگی روابط و پایان حضور با انقلاب اسلامی.
[3]
دوره اول: آمریکاییان در ایران به خاطر حضور دو قدرت بزرگ روس و انگلیس با احتیاط کامل وارد شدند و در رقابت نامحسوس حرکت نفوذی روز افزونی را ایجاد نموده و به تدریج گسترش دادند. در دولت مزبور به خاطر نفوذ و دخالت استعماری چهره منفی در بین مردم ایران داشتند و از این دو دولت تنفر داشته و احساس دشمنی می‌نمودند، آمریکاییان با مطالعه و شناخت این زمینه‌ها حضور خود را در ایران آغاز نمودند.
[4]
دولت آمریکا در برقراری روابط با دولتها بر اساس سیاستها و برنامه‌های دقیق از پیش تعیین شده حرکت می‌کند، سیاست منفعت طلبانه و سودجویانه که به مکتب جکسونیسم تعریف شده است. این سیاست بر تمام روابط این کشور با کشورهای دیگر حاکم می‌باشد.
[5]
در دوره اول حضور آمریکا در ایران قبل از این که سیاستمداران این کشور به طور علنی به فکر تسلط سیاسی باشند و به طور رسمی با ایران روابط اساسی برقرار کنند فعالیتهای فرهنگی و بهداشتی و مردم دوستانه در شهرهای مختلف با تأسیس مدارس و مراکز بهداشتی آغاز گردید.
[6]
دولت مردان آمریکا برای نفوذ در قلب مردم ایران از آن جهت که روس و انگلیس مورد خشم و نفرت قرار گرفته بودند از ملت و دولت ایران تمجید می‌نمودند.
[7]
دولت ایران با دولت آمریکا در سال 1856 م ، 1273 ق یک عهدنامه دوستی و بازرگانی منعقد نمودند و هر دو دولت مجاز شدند در پایتخت همدیگر علاوه بر تأسیس سفارت خانه یک کنسولگری داشته باشند و حمایت از اتباع آمریکا در ایران از سوی کنسولگری آمریکا نیز مطرح شد که بعدها تبدیل به قانون کاپتالیسون شد.
[8]
در گامهای بعد با پیشروی آمریکاییان در ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی آنان درصدد گرفتن امتیازات و رقابت با دیگران برآمدند لذا در سال 1882 م وینستون نماینده دولت آمریکا در تهران در پی انعقاد عهدنامه خط آهن بود که با دخالت انگلیس لغو شد.
[9]
در نیمه دوم قرن 19 م کنگره آمریکا قانون تأسیس سفارت در ایران را رسماً تصویب نمود و قدم مهمی را در راه نفوذ و بسط سلطه آمریکا در ایران برداشت و در سال 1299 ش که کودتای سیاه در ایران واقع شد امریکاییها با جدیت در پی کسب جای مناسب در ایران بودند آنها با دخالت در جردن قرار داد 1919 این سیاست را تعقیب نمودند.
[10]
امتیازات نفتی انگلیس نیز آمریکا را برای تسلط بر چاههای نفت ایران تحریک می‌نمود. لذا درصدد انعقاد قرارداد نفتی با ایران بودند. از اینرو در سال 1303 یک قرارداد با شرکت سینکلر منعقد شد و مجلس ایران این قرارداد را تأیید کرد. ولی با اعتراض شدید روس و انگلیس مواجه شد و با کشته شدن یک تبعه آمریکایی این امتیاز به تعطیلی کشیده شد.
[11]
با قدرت‌گیری قوام در ایران نفوذ و تسلط آمریکا رو به فزونی گذاشت
[12] و یک هیئت مالی از سوی آمریکا به ایران گسیل شد.
پس از قدرت گیری و کودتای رضاخان در ایران حضور آمریکا در دوره اول هم چنان قابل تعریف بود، یعنی حضوری چندان پرقدرت نداشت بلکه به طور نامحسوس و در مجامع بین المللی با اظهار نارضایتی از سلطه روس و انگلیس از مردم ایران دفاع می‌نمود و در جنگ جهانی خواستار خروج نیروهای روس از ایران شد و برای حضور نیروهای خود به کسب مجوز قانونی موفق گردید (1324).
[13]
در سال 1321 که ایران گرفتار پیامدهای ناگوار جنگ جهانی بود که قحطی و بیماریهای هولناک از آثار آن بود مجلس سیزدهم برای نجات از این بحرانها به «میلیسپو» حق قانونگذاری داد. این مأمور آمریکایی در ارتش و شهربانی و ژاندارمری نفوذ قانونی پیدا نموده و سیطره خود را به کشور فراگیر نمود.
[14]
دخالتهای «میلیسپو» مورد اعتراض مجلس واقع شد و تقی زاده و مصدق به عنوان نماینده از او دفاع کردند.
[15] بدین ترتیب این دوره را می‌توان مرحله آغازین دوره دوم حضور آمریکا در ایران تلقی نمود.
در سال 1322 سه دولت روس، انگلیس و آمریکا برای شناخت تمامیت ارضی ایران بیانیه‌ای مشترک در تهران صادر کردند.
[16] بدین ترتیب سلطه رسمی آمریکا به عنوان رقیب سوم در ایران شکل جدی و تازه به خود گرفت و با پیدایش خطر کمونیسم از سوی اتحاد شوروی، در کشور آمریکا و انگلیس که نماینده امپریالیسم بودند به هم نزدیک شدند چرا که هدف مشترک آنها ایجاد خط دفاعی و سدی محکم در برابر کمونیزم بود. دولت انگلیس با درک این موقعیت حساس و قدرت روزافزون جهانی آمریکا نیروهای وابسته خود در ایران را به آمریکا نزدیک نمود.[17] بنابراین با قدرت گیری محمدرضا که با همدستی انگلیس انجام گرفت چهره استعماری و حضور سلطه گرایانه آمریکا شکل جدی‌تری به خود گرفت و تا پایان دوره حکومت او استمرار و شدت یافت، در سال 1328 محمد رضا با دعوت ترومن در آمریکا حضور یافت و از این کشور استمداد نظامی در برابر اتحاد شوروی نمود که به نفوذ و سلطه بیشتر آمریکا منجر می‌شد.[18]
بدترین چهره استعماری آمریکا در ایران دخالت در کودتای 28 مرداد بود که دولت مردمی ایران را از میان برداشت و دیکتاتوری 25 ساله محمد رضا با حضور و حمایت آمریکا در ایران در طول این سالها استمرار یافت.
[19] خصوصاً سازمان اطلاعات ایران (ساواک) بر اساس سیستم سازمان سیا بهترین ابزار نفوذ آمریکاییها در تمام نقاط کشور و تسلط آنها بر تمام نیروهای نظامی و سیاسی و اقتصادی بود که سیطره غرب را بر ایران بیشتر نمود تا جایی که ایران به عنوان مهمترین حلقه کمربند امنیتی غرب در برابر کمونیسم محسوب می‌شد.[20]
این نفوذ چهره استعماری آمریکا در دربار پهلوی تا سقوط سلطنت دیکتاتوری محمدرضا با تمام مفاسد و فجایع و غارت ثروتهای مادی و تخریب فرهنگ معنوی ایران استمرار داشت، تا این که با پیروزی انقلاب اسلامی که آمریکا نقشه کودتای دیگر را در سرداشت با اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام پایان پذیرفت و روابط به تیرگی کشید. در نتیجه دوره اول روابط ایران با آمریکا که از عصر قاجار شروع شد تا شهریور 1320 و دور دوم که روابط سلطه‌گرایانه بود تا انقلاب استمرار داشت.


[1] . ابراهیم تیموری، عصر بی‌خبری، تهران، چ اقبال، 1332، ص 8 ـ 11، صص 236.
[2] . علی اصغر شمیم، ایران در دوره سلطنت قاجار، چ هفتم، تهران، 1375، ص 286 و 293. «چنانکه پس از انعقاد امتیاز رویتر محافل سیاسی جهان به حیرت افتادند...» ص 293 ـ 294. و جرج کرزن، ایران و قضیه ایرانی، چ چهارم، تهران، علمی فرهنگی، 1373، ج 1، ص 781، «امتیاز رویتر یک امتیاز کلان و منحصر بود...».
[3] . رنجبر، ایران و آمریکا، چ اول، قم، انجمن معارف اسلامی ایران، 1380، ص 11.
[4] . جواد منصوری، 25 سال حاکمیت آمریکا بر ایران، چ اول، 1364، ص 23 ـ 68.
[5] . اسدالله فیلی، روابط ایران و آمریکا، بررسی دیدگاه نخبگان، چ اول، تهران، انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر ایران، 1381، ص 25.
[6] . مهدی ملک زاده، تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، چ سوم، تهران، علمی، 1371، ج 5، ص 127 و ج 1، ص 256 و حسین مکی، ‌تاریخ بیست ساله، چاپ چهارم، تهران، علمی، 1374، ج 3، ص 102.
[7] . سید جلال الدین مدنی،‌تاریخ سیاسی معاصر، چ سوم، قم، مدرسین، ج 1، ص 151 و مکی، پیشین، ج 3، ص 101.
[8] . شمیم، پیشین، ص 275 ـ 277.
[9] . جرج کرزن، پیشین، ج 1، ص 873.
[10] . بهروز طیرانی، روز شمار روابط ایران و آمریکا، چ اول، تهران، وزارت خارجه، 79، ص 3.
[11] . مدنی، پیشین، ص 107 و حسین مکی، پیشین، ص 124؛ و جواد منصوری، پیشین، ص 23 ـ 68.
[12] . مدنی، پیشین، ص 183.
[13] . همان، ص 302، و مکی، پیشین، ص 105.
[14] . مدنی، پیشین، ص 281 و مکی، پیشین، ج 6، ص 330 ـ 544.
[15] . همان، ص 256 و 106 ـ 107.
[16] . همان، ص 104 ـ 106.
[17] . حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، چ سوم، تهران، اطلاعات، 1370، ج 1،‌ص 287 ـ 288.
[18] . همان، ص 162 و منصوری، پیشین، ص 20 ـ 60.
[19] . جواد منصوری، پیشین، ص 28 ـ 60، و فردوست، پیشین، ص 532.
[20] . فردوست، پیشین، ص 530.


  
  

حاجی فیروز و بابا نوئل 

حاجی فیروز و بابا نوئل

این روزها و به مناسبت فرارسیدن کریسمس و سال نو مسیحی، فضای اینترنت پر شده است از عکس‌های بابانوئل... ما نیز برای سال نو شمسی‌مان نمادی داریم به نام حاجی فیروز...

 این دو نماد و دو شخصیت، به طور طبیعی ما را وادار به مقایسه‌ی آنها با هم می‌کند. راستی چرا بابانوئل دارای چهره‌ای سفید و زیبا، و شخصیتی غیبی و دست و دل باز است اما حاجی فیروز زشت و سیاه است و دلقک و گدا؟ چرا بابانوئل باید کادو بدهد و دل مردم را شاد کند و حاجی فیروز باید گدایی کند؟

در سابقه‌ی باستانی حاجی فیروز چیزهای مختلفی گفته‌اند که برای پرهیز از خستگی دوستان آن را ذیل مطلب می‌گذارم که اگر کسی مایل بود آن را بخواند؛ اما اینجا به دغدغه‌ی خود می‌پردازم. به نظر من تمام این داستان‌ها ساختگی باشد و مهم‌ترین دلیل بر این مدعا اختلاف نظر در پیدایش آیین حاجی نوروز و واقعیت باستانی و سابقه‌‌ی تاریخی آن است که بعضاً با هم تعارض هم دارند.اما بر فرض هم چنین نظریه‌هایی درست باشد، باز جای این سوال هست که اسم ایرانیِ فیروز برای یک برده‌ی آفریقایی و نیز پیشوند حاجی برای یک آدم لوده و مبتذل یعنی چه؟ و باز هم بر فرض صحت این فرمایش‌ها، کدام یک از مردم ما از این موضوع و این ریشه‌ی باستانی آگاهی دارد؟ بدون تردید می‌توان گفت تقریباً هیچکس؛ اما همه‌ی همین مردم هر سال بابا نوئل را می‌بینند با آن اوصاف و حاجی فیروز را با این اوصاف...  من می‌گویم صرف نظر از این داستان‌ها و گاه تخیلات، مهم فرهنگی است که جا افتاده است و بعضی‌ها هم نفهمیده از آن دفاع می‌کنند؛ یعنی نماد سال نو ایرانی، بردگی و سیاهی و دلقکی و گدایی شده است و نماد سال نو میلادی چهره‌ای محبوب، بخشنده و زیبا و در عین حال غیبی و دست نایافتنی. به عبارت دیگر نوئل، یک چهره‌ی بخشنده‌ی معنوی و غیبی با عنوان بابا مطرح است و فیروز یک برده‌ی سیاه، لوده و گدا با عنوان حاجی.امروز در یک گروه اجتماعی پس از ذکر این مطلب نوشتم: آیا این پدیده، چیزی غیر از القاءات استعماری است و البته غفلت مردمی که از عقل و هوششان استفاده نکرده‌اند؟ پس به هوش باشیم که هم ملیت ایرانی‌مان را به سخره گرفته‌اند و هم دین‌مان را...

یکی از دوستان پرسید: الان دقیقاً چه کسی این کار را کرده است؟ این دوست‌مان منتظر بود من بگویم آمریکا یا غرب، تا باز به توهم توطئه محکوم شوم، اما من پاسخ دادم: خودمان با بی درایتی و بی عقلی... یعنی آباء و اجدادمان این پدیده‌ی بی اصل و نسب را که نه نسبتی با دینمان دارد و نه با ملیت‌مان، برایمان به یادگار گذاشته‌اند و ما هم تحت عنوان یک رسم قدیمی و یک سنت اساطیری، چشم بسته قبولش کرده‌ایم و پیروی می‌کنیم.
اینکه قرآن کریم در مواضع و موارد متعدد، پیرویِ کورکورانه از سنت‌های آبائی و اجدادی را نفی می‌کند و آن را موجب گمراهی می‌داند مربوط به همین جاهاست. بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ؛ یعنی ما پدران‌مان را بر این راه و روش یافته‌ایم و حتماً با پیروی از آنان هدایت می‌شویم و راه می‌یابیم.

در سوره‌ی بقره، آیه‌ی 170 می‌فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَلاَ یَهْتَدُونَ

یعنی: و چون به آنان گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است پیروى کنید؛ مى‏گویند: نه، بلکه از چیزى که پدران خود را بر آن یافته‏ایم، پیروى مى‏کنیم. آیا اگر پدرانشان چیزى را درک نمى‏کرده و به راه صواب نمى‏رفته‏اند ـ باز هم درخور پیروى هستند؟ ـ.

 پ ن: دخالت عوامل بیگانه در تحقیر و تحمیق ملت‌های جهان سوم، چه الان و چه در گذشته، قابل انکار نیست. 

 در باره‌ی علت و سابقه‌ی پیدایش پدیده‌ی حاجی فیروز چیزهایی گفته‌اند. مثلا اینکه در ایران باستان و زمان برده داری، کسانی که استطاعت مالی خوبی داشتند، یک روز قبل از عید نوروز بعضی از برده ها را آزاد می‌کردند. آن برده‌ها که اکثراً آفریقایی بوده‌ و چهره‌ای سیاه داشتند، پس از آزادی و از روی شادی در خیابان‌ها می‌رقصیدند و شادمانی می‌کردند و به نشانه‌ی آزادی و شادی لباس قرمز می‌پوشیدند. مردمان مهربان ما از سر دلسوزی برای اینکه برده‌ی آزاد شده مالی داشته باشد تا بدون نیاز به دیگران به کشورش برود و کسب و کار و زندگی‌ای برای خود تهیه کند، مالی به آنها می‌بخشیدند. 

آنگاه طرفداران این نظریه می‌گویند: ایران مال فراوان دارد و احتیاجی به فرد خیالی که برایمان کادو بیاورد ندارد. و اضافه می‌کنند که قدر خود و سرزمین خود را بدانید و با دانستن تاریخچه‌ی سرزمین‌تان سربلند و پیروز باشید. عده‌ای نیز سابقه‌ی تاریخی آن را به ایران باستان و ازدواج خدایان برمی‌گردانند و ریشه‌ی آن را در جشن‌های سیاوش دانسته و چهره‌ی سیاهش را برگشتن از سرزمین مردگان و لباس سرخش را نشانی از سرخی خون سیاوش می‌داند. و عده‌ای دیگر گفته‌اند که حاجی فیروز ما نیمی از سال با لباس قرمز و در حال نواختن دایره و دنبک به دنیای زیرزمین می‌رود تا همسرش را برگرداند و این به معنای آغاز دوباره‌ی باروری در زمین است. نظریه‌ی دیگری بر آن است که حاجی فیروز در فرهنگ باستانی ما کسی بود که در آتشکده، نگهبان آتش بود و نمی‌گذاشت خاموش شود. روی سیاه او به خاطر دود ناشی از آتش بوده است و نه چیز دیگری. او با عجله پیش‌تر از همه به کوچه وخیا بان می‌آمد و رسیدن بهار را نوید می‌داد. مردم هم به خاطر این خبر خوش به او مژدگانی می‌دادند. بنابراین او گدایی نمی‌کند و تنها مژدگانی مردم را دریافت می‌کند. قرمزی لباس‌ها هم از آن روست که در فرهنگ میترایسم نگهبان آتش لباسی قرمز داشت.


  
  

آیا مسئولان امر بر ابعاد فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی این شبکه ها آگاهند ؟

 

این روزها با هرکسی که برخورد می‌کنی ، از دوست و آشنا گرفته تا فامیل و همکار نزدیک ، شاید یکی از اولین سؤالاتی که بعد از سلام و احوال‌پرسی و در میانه خوش و بش‌های صمیمانه می‌پرسند، این باشد ؛ "عضو « وی چت هستی؟! »" ... منظورشان هم همان سرویس پیام رسانی برای تلفن های همراه است که به صورت صوتی و تصویری و متفاوت از دیگر سرویس ها عمل میکند؛ اگر عضو باشی که در لیست طرف مقابلت به اصطلاح "اد" می‌شوی و اگر هم عضو نباشی، با تعریف و تمجیدهای شوق‌آور پیشنهاد می‌دهند که برنامه‌اش را در گوشی‌ات نصب کنی!  حالا هم آنقدر فراگیر شده که وقتی در داخل مترو هستی یا تاکسی، جوانی را در حال چت کردن با فرد دیگری می‌بینی که البته شاید هم آن فرد مقابل را نشناسد و آن نور سبز رنگ دوست داشتنی خیلی‌ها ، چشمت را نوازش می‌کند و ناخود آگاه توجهت به آن جلب می‌شود! .  این موضوع از آنجا جالب‌تر می‌شود که این شبکه های اجتماعی نوپدید، آنقدر توانسته‌اند خود را در دل جوانان جا کنند که شاید بتوان گفت ، فیس بوک و امثال آن را پس زده‌اند.

 وی چت چیست ؟

وی چت « Wechat.com» یک سرویس پیام رسانی(چت) برای تلفن های همراه است که بدست «تنسنت» در چین ساخته شده و در سال 2011 عرضه شده است. این برنامه در آندروید ، آی فون ، بلک بری ، ویندوز فون ، و سیستم عامل های موبایل در دسترس است. وی‌چت بر روی شبکه های Wi-Fi، 2G، 3G، و 4Gپشتیبانی می‌شود. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فوری تحت موبایل امروز یکی از ابزارهای مهم زندگی افراد شده اند ؛ اپلیکیشن‌هایی که جایگزین سرویس‌های چت قدیمی مانند مسنجر یاهو و پیامک‌های تلفن‌همراه شده‌اند، زیرا هزینه پیامک دیگر معنا ندارد و هر فردی که ‌این اپلیکیشن‌ها را در گوشی هوشمند خود و به ‌اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند از همه انواع پیام‌ها در مبادله اطلاعات مورد نظر استفاده کند . اما نکته‌ اساسی در مورد این اپلیکیشن ، این است که از هیچ سیستم رمزگذاری برای اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کند و گزارش‌های مختلفی نیز وجود دارد که باعث نگرانی کاربران نسبت به شنود مکالمات آنها می‌شود. تاکنون سرویس های پیام رسان مختلفی همچون واتز اپ ، وکسر ، آی ام او و یا لاین بوجود آمده و مورد توجه قرار گرفته ولی هر یک از آنها به خاطر یک ویژگی مطرح و مورد استفاده قرار گرفته است ؛  اما « وی چت »  ابزاری است که با آن می توانید همه سرویس های مبتنی بر چت را داشته باشید آن هم در یک شبکه اجتماعی . در اصل وی چت باید یک شبکه اجتماعی و کاملا خصوصی باشد که با توجه به سرویس هایی که در آن گنجانده شده است  کاربران بتوانید به راحتی وازطرق مختلف با دوستان و اقوام خود درارتباط بوده  وگفتگو کنند ، اما تولید کنندگان و سیاستگذاران آن مقاصد اصلی تری را دنبال میکنند که با توجه به وی‍ژگی های نرم افزار  و ارائه میزبانی رایگان نیاز به هوشیاری بیشتری دارد .

]    برخی از ویژگی های WeChat   :

ü     امکان ارتباط صوتی و تصویری با کاربران فعال آن در سرتاسر جهان « . گفته شده بیش از 600 میلیون کابر فعال دارد .

ü      امکان ارسال پیام رایگان یا تماس تصویری با مخاطب چه بر اساس شماره تلفن و چه بر اساس آیدی  WeChat

ü     امکان اشتراک گذاری لحظات خود با «آپلود عکس هایتان »

ü     امکان کامنت گذاری

ü     امکان برقراری گپ دو نفره صوتی و تصویری

ü     امکان تشکیل گروه های کاربران و چت گروهی GPS

ü     ماندگاری و  در دسترس بودن همیشگی پیام ها

ü     امکان استفاده از شکلک های متنوع و . . .

ü     قابلیت گذاشتن پست و استاتوس و همچنین لایک

ü     امکان فرستادن تصویر و ویدئو

ü     قابلیت جستجوی افراد نزدیک با GPS.

ü     امکان دسترسی به چت روم های محلی براساس موقعیت .

بسیاری از کارشناسان معتقدند که فناوری‌های جدید مانند شمشیر دو لبه‌ای هستند که از سویی نعمت تلقی می‌شوند و از سوی دیگر نقمت! مشکل آنجاست که پیش از آنکه فرهنگ استفاده از این فناوری‌ها و شیوه صحیح بهره‌گیری از آنها در بین مردم جا بیفتد، به سرعت جذابیت آنها چشم مردم و به خصوص جوانان را پر می‌کند ؛ به گونه‌ای که روز به روز شاهد آسیب‌های اجتماعی جبران‌ناپذیر ناشی از استفاده نامناسب از این فناوری‌ها مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی نوپدید هستیم . از رقابت برای خودنمایی در این شبکه‌ها تا پخش شدن عکس‌های خصوصی و گسترش فساد و عادی شدن آن برای افراد به ویژه جوانان!

شاید یکی از دلایل جذابیت نرم‌افزار "وی چت" این باشد که تمام دارندگان تلفن همراه با استفاده از این نرم افزار می‌توانند با کسانی که در این مجموعه عضو هستند، چت کنند و انواع عکس های خود را در عرض چند ثانیه در آنجا به نمایش بگذارند. یکی دیگر از این موارد به ظاهر جذاب، چت گروهی و فرستادن "صوت" است ؛ این در حالی است که کاربران در این مجموعه به تمام عکس های هم‌گروه‌‌های خود دسترسی دارند و این خود یک هشدار است ، به خصوص برای دختران و زنان جوان که در این میان آسیب‌پذیرتر از سایر گروه‌های اجتماعی هستند. این نگرانی ها وقتی جدی تر می شود که این نرم افزار از هیچ سیستم رمزگذاری برای اطلاعات کاربران خود استفاده نمی‌کند! عموماً در این‌گونه پایگاه‌ها چیزی به نام حریم خصوصی مفهوم خود را از دست داده است؛ کافی است کسی کمتر اطلاعاتی داشته باشد تا صفحه دیگری را هک کند و اطلاعات مخفی او را به دست آورد . به گزارش گاردین ، یک فعال حقوق بشر به نام هو جیا ( Hu Jia) به دلیل شنود چت‌ها و تماس‌هایش از طریق «وی چت» بازداشت شده بود؛ او سه سال از عمر خود را در زندان‌های چین گذراند.

]    برخی یافته ها در علل گرایش به چت‌روم ؟

1.     کارکرد غالب چت برای کاربران ایرانی جنبه فراغتی و سرگرم کننده داشته که در اشکال مثبت و منفی تسهیل کننده و جبران کننده نیازهای ارتباطی آنها در دنیای واقعی است.گمنامی، سرعت ارتباط و سیال بودن از جمله علل گرایش به چت است که در روابط جنسیتی و دوستیابی جوانان پیامدهایی به دنبال دارد.که محملی برای جستجو و ارضای کنجکاوی‌های آنان فراهم می‌آورد.

 2.     اگرچه در فضای چت ، مرزبندی‌های جنسیتی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، اما با این حال در بیشتر موارد جذابیتهای جنسیتی در روابط دنیای مجازی بیش از پیش حایز اهمیت است.بدیهی است ؛ مجاورت طولانی با فضای مجازی می‌تواند به فرهنگ‌پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و ارزشها نیز انجامیده و با تقویت پدیده جهانی شدن تعلقات ملی و سنتی کابران را تحت تاثیر قرار دهد.

 3.     چت کردن در فضای مجازی، مشارکت عاطفی با غلبه احساسات را جایگزین مشارکت سیاسی و معاشرت رو در روی اجتماعی کرده و نوعی رابطه غیرحقیقی را بر فضای مناسبات میان افراد حاکم کرده است.و این رابطه غیرحقیقی پیامدهایی چون کاهش سرمایه‌های اجتماعی، انزوا و بریدگی از مشارکتهای محسوس و عینی را در بر داشته است.

 4.     در نمونه‌های تحقیقی بدست آمده از چند کافی نت ، مشخص شد :

*71 درصد از جوانان 15 تا 30 سال یک بار چت کردن را امتحان کرده‌اند.75 درصد چت کنندگان گفته‌اند که در چت کردن نقشهای متقاوتی را بازی می‌کنند که سهم پسران در ارایه نقش غیرواقعی و تصویری نادرست از خود 89 درصد و سهم دختران 11درصد بوده است.

*پسران بیش از دختران مایل به گپ همزمان با بیش از دو یا چند فرد غیرهمجنس بوده و تبحر و مهارت آنان در چت کردن ، بیش از دختران است.بیشتر پسرها با آگاهی از وابستگی عاطفی در دختران تلاش می‌کنند که ارتباط خود با آنها را تا مرز آنچه حقیقتاً به دنبال آن هستند، تعقیب کنند.ولی دخترها اغلب با وسواس و دقت بیشتری دوستی و رابطه پا برجا با یک فرد غیرهمجنس را مدنظر دارند.

             *    فضای غالب در محیط چت‌روم‌ها، گفتگوهای دوستانه جوانان غیرهمجنس است که با نیت ارضای کنجکاوی، آشنایی، سرگرمی، شیطنت و ماجراجویی است.

*     بیش از 50 درصد از کاربران چت‌روم‌ها گفته‌اند بیشتر دوست دارند با افراد متنوع و ناشناس چت کنند و کمتر از یک سوم تمایل خود را به افراد آشنا بیان داشته‌اند.

*    پسرها ترس و نگرانی کمتری از کنترلها و شناسایی‌های غیرمحسوس در خلال چت کردن داشته‌اند.در عین حال دختران نسل جدید نسبت به مادر و مادربزرگشان برونگرا تر شده و به راحتی از خود و زندگی خصوصی‌شان حرف می‌زنند، بررسی پیام‌های مبادله شده در چت‌روم‌های ایرانی از تناقض، ابراز احساسات ناپسند و.... حکایت دارد.

نرم‌افزا‌رهای جدید، بسیار آثار جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته وباید بدانیم دشمن پشت آنها است و باید خطرات استفاده نادرست از این فضای مجازی آموزش داده شود تا شاهد گسترش آسیب‌هایی مثل ترویج روابط خارج از قاعده میان دختر و پسر نباشیم.وقتی ما به طور آشکار می‌دانیم که دشمن درصدد است تا با گسترش چنین شبکه‌هایی، تلاش برای گسترش بی‌بند و باری و اباحه‌گری در جامعه را دنبال می کند . بدیهی است تا زمانی که این شرایط حاکم است ، فیس‌بوک نیز نباید رفع فیلتر شود . چرا که در عمل اینگونه شبکه‌ها باعث عادی‌سازی روابط نامشروع می‌شود و اصالت خانواده را متزلزل می‌کند و آثار منفی مثل حیازدایی و ترویج اباحی‌گری را به دنبال دارد و باید جلوی گسترش و استفاده نا آگاهانه چنین شبکه‌هایی را گرفت.

]    نرم افزار « وایبر » چیست؟

 وایبر یک اپلیکیشن است که توسط شرکتی به همین نام به صورت رایگان تولید می شود. با استفاده از این نرم افزار می توانید با دوستان خود که این اپلیکیشن را نصب کرده و به اینترنت متصل هستند به صورت رایگان  تماس تلفنی و پیامکی داشته باشید. البته این اپلیکیشن رو به گسترش برای گوشی های همراه هوشمند است که با استفاده از شبکه های بی سیم 3G کار می کند.وایبر از رابط کاربری جذابی بهره می برد و صدای مطلوب آن در برقرای تماس صوتی باعث شده تا بیش از 140 میلیون کاربر را به خود اختصاص دهد. جالب است بدانید کاربران این نرم افزار ماهانه بیش از 6 میلیارد پیامک   ارسال می کنند.  وایبر میدیا ؛ شرکتی مستقر در اسرائیل است که مراکز توسعه ای در بلاروس، و قبرس دارد. این شرکت را تلمن مارکو، کارآفرین اسرائیلی- آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.جالب است بدانید که تالمون مارکو به مدت چهار سال در ارتش اسرائیل سابقه خدمت دارد و همچنین به عنوان مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش فعالیت داشته است. وی در زمینه تولید جاسوس افزارها ، ویروس‌های دانلود کننده اطلاعات و برنامه‌ های هک از سابقه طولانی برخوردار است ، که از جمله این برنامه‌ها می‌توان بهiMesh – Bandoo اشاره کرد.

]     وی چت و وایبر دو نرم افزار مورد استفاده فرقه‌های ضاله ، ضد انقلاب و جاسوسی :

عوامل برخی گروه ها ، گروهک ها و فرقه ها ؛ همزمان با پیشرفت تکنولوژی راه های ارتباطی خود با اعضاء را تغییر داده اند.

تهران پرس گزارش میدهد : عوامل انجمن حجتیه نوین که این روزها به شدت در حال فعال شدن هستند برای ارتباط با عوامل خود و همچنین پخش کردن نظرات خود ، این بار به سراغ تلفن های همراه رفته اند و با استفاده از نرم افزارهای"وی چت" و "وایبر" و برخی نرم افزارهای مشابه نظیر"کیک" (kik) و ... که بعنوان شبکه های اجتماعی تحت تلفن همراه فعال هستند،ضمن ایجاد ارتباط با یکدیگر از طریق تشکیل گروه های مختلف به اشاعه تفکرات انحرافی خود نیز دراین فضا می پردازند. گزارش خبرنگار سراج24 حاکی از آن است که  : این روزها (ع ی) سرکرده فکری انجمن حجتیه نوین که در حال گذراندن دوران تبعید خود در یکی از مناطق نزدیک اصفهان است توهمات فکری خود و عقابد انحرافی اش را از طریق نزدیکان خود و بوسیله این نرم افزارهای تلفن همراه در حال نشر دادن است. به تازگی ارتش مصر استفاده سربازان از نرم افزار "وایبر" را به علت سوء استفاده جاسوسی رژیم صهیونیستی از آن، ممنوع کرده است؛ زیرا هدف این شرکت صهیونیستی از راه اندازی این نرم افزار رایگان سودآوری یا آگهی نیست ، بلکه جاسوسی از کاربران است. "عرب تایمز" به نقل از مطبوعات مصر نوشت : سیاست این شرکت «جمع آوری و استفاده از اطلاعات» است . در فرم عضویت آن آمده : این نرم افزار ؛ فایل صوتی مفصلی از مکالمه هر تماسی از همه تلفن ها و شبکه ها بدست می آورد تا درک بهتری از عملکرد شبکه و جزئیات آن از نظر تعداد مکالمه های کاربران و مکان های تماس و زمان مکالمه ها و نوع شبکه استفاده شده، داشته باشد.ولی معمولا کاربران بدون اینکه جزئیات فرم درخواست عضویت را به دقت بخوانند ، آن را تایید می کنند.  این شرکت این اقدام را اینگونه توجیه کرده است که به دنبال اطلاع از هر مشکل فنی و بهبود خدمات یا دلایل امنیتی عمومی است ؛ ولی این شرکت فایل مکالمه های ضبط شده را به مدت سی ماه نگه داشته و در اختیار مزدوران قرار می دهد.

]    سکوت مسئولان چه موقع شکسته می‌شود؟!

پشت پرده همه این ابزارها و سوء استفاده‌های فراگیر از کاربران ایرانی ، ضعف سیستم‌های مخابراتی ایرانی است؛
تفاوت نمی‌کند محل این شرکت‌ها در قلب دره سیلیکون آمریکا باشد یا پشت دیوار چین یا در جزیره ژاپن؛ مهم این است که هر کس در هر کجای جهان اراده کند می‌تواند بر فضای مجازی ما تأثیرگذار باشد و از این نمد ، برای خود کلاهی بدوزد و به قوانین کشورمان دهن کجی کند . حالا چه برای کسب درآمد باشد یا تأثیر گذاری بر ارزشهای فرهنگی و معنوی ملت و یا جاسوسی !  . مع الوصف باید گفت شاید غلبه غیر واقعی ؛ نگاه اقتصادی و درآمد زایی به مقوله ارتباطات موجب شده است فرهنگ و ضرورت پاسداشت و حفظ ارزشهای این ملت بزرگ مورد بی مهری و غفلت جدی قرار گیرد . توجه کنید : که یک کارشناس فضای مجازی و عضو سابق کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ( کارگروه فیلترینگ) می‌گوید: ایرانی‌ها چهارمین تأمین‌کننده درآمدهای وی چت هستند . این بدان معنی است که حتی با نگاه اقتصادی نیز میتوان به بومی کردن و توسعه اینگونه فن آوری های نوین ارتباطی پرداخت . لذا ؛ پر واضح است که باید زیرساخت های مخابراتی برای ابزارهای ایرانی مزیت‌ساز باشد، نه ابزارهای غیر ایرانی و جلوی خروج سرمایه‌های ملی و فرصت های شغلی گسترده را نیز باید گرفت. ظاهراً هنوز تکلیف مسئولان دولتی از شورای عالی فضای مجازی گرفته تا وزارتخانه های متکفل فرهنگ و ارتباطات ، با شبکه‌های اجتماعی تلفن های همراه و اینترنتی مانند "فیس بوک" روشن نشده ؛ چرا که از سویی برخی از این شبکه‌ها که طرفداران زیادی هم پیدا کرده ، فیلتر است و از سویی دیگر ، برخی از مسئولان عالی رتبه دولتی از عضویت خود در این شبکه ها اظهار رضایت می‌کنند. اگرچه در چند روز گذشته فصل جدید « برنامه کافه سئوال شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران » با اجرای خوب خانم «مژده لواسانی» به طرح باید ها و نباید ها در خصوص برنامه های ماهواره ای و  شبکه های اجتماعی اختصاص یافته است و امیدواریم سنگ بنای خوبی برای افزایش آگاهی عمومی مردم عزیز و موجب شناخت بیشتر مسئولین ذی ربط برای اقدامات تکمیلی اثر بخش باشد . براستی آیا وقت آن نرسیده که مراجع مسئول ، هشدار‌های لازم در راستای آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی جدید را به مردم بدهند و نظارت جامع تری را اعمال کنند ؟!  باید خانواده‌‌ها را هوشیار و آگاه ساخت که نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند تا تبعات منفی این شبکه‌ها، گریبانگیر آنها نشود . در شرایطی که گسترش شبکه‌های نوظهور اجتماعی به صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد و منتظر تصمیم‌گیری متولیان فرهنگی و فنی هم نمی‌ایستد ، باید دید که مسئولان مستقیم و غیرمستقیم این حوزه ، چه زمانی در برابر سؤال‌ها و اما و اگرهای هشدار دهنده این پدیده‌ها، سکوت را می‌شکنند و اقدام عملی و منطقی انجام می‌دهند؟! آیا اینگونه هشدارها در شرایط سکوت مسئولان حوزه زیرساختی و سیاستگزاری و نیز متولیان فرهنگی ، کارساز خواهد بود ! ؟.

]    نکته پایانی :

مدل چرخه سرمایه اینگونه شرکت ها نا معلوم است ! ظاهراً تبلیغات یا هیچ منبع درآمدی ندارند !

سوال این است :

 این گونه  برنامه های به ظاهر پر فایده و جذاب ،با چه هدفی ؛ به صورت کاملاً سهل و آسان و رایگان در اختیار صدها میلیون کاربر در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است ؟

 بدون شک تولید و در اختیار گرفتن فن آوری های پیشرفته ای مانند سامانه های «‍C.4.I  » که به راحتی با چینش و تحلیل ( هماهنگی ها و شباهت های متنوع موضوعی ، زمانی ، جغرافیایی و . . . ) میلیاردها کلمات بکار رفته درگفتگوها و پیامک های کاربران این شبکه ها ، قادرند ؛ اطلاعات ذی قیمتی از علایق ، دلبستگی ها و ارزش های فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و . . .  افراد ، جوامع و ملت های مختلف را در کوتاهترین زمان ممکن ارائه می دهد ؛ از اهداف شوم زیاده خواهان جهانی ، همچون امریکای مستکبر است تا با تولید اینگونه نرم افزارهای جذاب سیطره اطلاعاتی خود را گسترش دهند .

 ساده انگاری است اگر به نیت پلید استکبار جهانی توجه نکرده  و کمترین اعتمادی داشته باشیم .

                                                                                                                            پایان


  
  

هوالحق

حالا که دیگه نه اون مرد هست ! نه دولت اون مرد!

و چندین سال هم از ماجرا گذشته

یقینا بهتر میتوان قضاوت کرد تا معلوم شود

چه کسانی در حوادث و فتنه های سال هشتاد و هشت مقصر بودند

برای همین به بررسی مقصران حقیقی آن اتفاقات میپردازیم:

خب اولین مقصر امام خمینی هست که انقلاب کرد وبه مردم ایران یاد داد که به بیگانه پرستها و غربزده ها اعتماد نکنند!

دومین مقصر مجلس خبرگان سال 68 هست که بعد از رحلت امام یک انقلابی رو به عنوان رهبر انتخاب کرد نه یک دیپلمات یا حقوق دان را!

سومین مقصر مردمی قابلمه به دست هستند که سال 84  به اون مرد که رفته رای دادند نه به اون مرد که نرفته!

چهارمین مقصر خود اون مرد هست که سال 88 با اینکه میدونست ما ازاون خوشمون نمیاد باز هم کاندیدا شد!

پنجمین مقصر باز مردمی هستند که بر خلاف میل ما به اون مرد رای دادند!

ششمین مقصر رهبر انقلاب هست که وقتی اون مرد رای آورد حرف ما رو گوش نکرد و انتخابات رو باطل نکرد!

هفتمین مقصر مردمی هستند که پشت رهبرشون و انقلاب رو خالی نکردند و نذاشتند ما به اهدافمون برسیم!

.

.

.

اما ما بی تقصیریم چون:

از چند ماه پیش گفته بودیم این انتخابات اگر ما رای نیاریم تقلب شده!

چون ما کمیته صیانت از آرا داشتیم!

چون قبل از پایان رای گیری کنفرانس خبری برگزار کردیم و گفتیم ما رای آوردیم!

چون ما داماد لرستان و عروس آذربایجان هستیم!

چون تسلیم صحنه آرایی های خطرناک نمیشویم!

چون مردمی خدا جو هستیم حتی اگر روز عاشورا برقصیم!

چون عفت خانم به ما رای داده بود!

 فتنه


  
  

سلام دوستان عزیز !

وبلاگ دانش آموز پویا آماده درج نوشته ها و مطالب خوب شما دانش آموزان کوشا در زمینه های مختلف می باشد . جهت همکاری مطالب خود را به پست الکترونیکی : langroudb@chmail.ir ارسال فرمایید . در ضمن به عزیزانی که بیشترین و بهترین مطالب را برای ما بفرستند به صورت ماهانه جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد .


  
  
<      1   2