امسال پنج فیلم «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی، «ایران برگر» مسعود جعفریجوزانی، «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی، «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی و «روباه» بهروز افخمی برای اکران نوروز انتخاب شدند. بنابر آنچه در گزارشهای متعدد چند هفته گذشته آمده است، میزان فروش سه هفتهای نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افت حدود 50 درصدی را تجربه کرده است. «ایران برگر» که عنوان نخست جدول اکران و پرفروشترین فیلم روزهای نوروز را با فروش یک میلیارد تومانی به خود اختصاص داده بود؛ در یک هفته اخیر هم توانسته با ادامه روند صعودی و فروش بالا و قابل توجه چند وقت اخیرش، گیشهاش را به رقم 2 میلیارد تومان نزدیک کند و همچنان در صدر جدول پرفروشترین فیلمهای اکران نوروزی قرار دارد. البته در این میان فیلم «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی نیز با حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروش در رتبه دوم و فیلم «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی نیز در پله سوم قرار دارد. فیلم سینمایی «ایران برگر» جدیدترین اثر سینمایی «مسعود جعفری جوزانی» است که هم اکنون در قالب طرح اکران نوروزی در سینما بهمن ملایر نیز همانند سایر سینماهای کشور روی پرده رفته است. این فیلم پنج شنبه شب هفته گذشته، یک شب به یادماندنی و بینظیر را پشت سرگذاشت بهطوری که تمام صندلیهای این سینما، مملو از جمعیت بود تا جایی که تعدادی از تماشاگران مجبور شدند به دلیل کمبود جا و صندلی روی پلههای راهرو یا حتی روی زمین بنشینند. در واقع حضور این تعداد از تماشاگران در این سینما بیسابقه بوده و با این استقبال و دیدن فیلمی که با گویش آنها ساخته شده است، رکورد تعداد حضور تماشاگر از یک فیلم در شهرستان ملایر شکسته شد. با تمام این تفاسیر و به رغم رکوردهایی که فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در حال شکستن و پشت سرگذاشتن آنها است، این فیلم در جریان برپایی جشنواره سی و سوم فیلم فجر و در بخش آرای مردمی مورد بیمهری مسئولان خانه سینما که مسئولیت جمعآوری، صیانت و اعلام آرای مردمی را بر عهده داشتند؛ قرار گرفت! در این جشنواره فیلمی مانند «ایران برگر» که اتفاقاً دست اندرکاران جشنواره مرتباً درباره سانسهای فوقالعاده آن خبررسانی میکردند و هر روز خبری از حجم استقبال قابل توجه مخاطبان در روز و شب گذشته جشنواره اعلام میشد، جایی در میان سه فیلم برتر آرای مردمی که از جانب خانه سینما اعلام شد، نداشت و همین مسئله باعث ایجاد شک و شبهههای زیادی درباره صحت و سقم اخبار این آرا و احتمال دستکاری کردن آنها به گوش میرسید. نهایتاً در جشنواره سی و سوم این فیلم «رخ دیوانه» بود که عنوان فیلم مردمی جشنواره را از آن خود کرد و به دنبال آن نیز«عصر یخبندان» و«کوچه بینام» قرار گرفتند، با این حال هیچ نامی از «ایران برگر» در هیچ کجای این فهرست نبود. حال امروز اگر آمار فروش نوروزی و اختلاف بیش از نیم میلیارد تومانی را که میان رقم فروش «ایران برگر» و «رخ دیوانه» وجود دارد مجدداً ملاک نظر قرار بدهیم، باز هم شک و شبههها درباره آرای مردمی خانه سینما بیشتر از قبل میشود. چه اینکه «ایران برگر» تا به امروز رقم فروش بیش از 2 میلیارد تومان را تجربه کرده است و این در حالی است که در همین بازه زمانی فیلم «رخ دیوانه» فروشی حدود یک میلیارد و نیم داشته است. از سوی دیگر اختلاف فروش نیم میلیارد تومانی بین این دو فیلم در شرایطی رخ داده است که «رخ دیوانه» تقریباً از همان ابتدای اکران عمومیاش، تیزرهای تلویزیونی فراوانی داشته است اما «ایران برگر» تمام یک هفته اول نوروز را بدون تیزر روی پرده بوده است. حالا این اختلاف فروش را بگذارید کنار آرای مردمی(!) که خانه سینما در جشنواره سی و سوم اعلام کرد و لیستی که نام «ایران برگر» حتی در میان پنج فیلم اول آن هم دیده نشد. اما یک نکته اساسی درباره این فیلم و نگاه فیلمسازانی مثل جعفری جوزانی اینکه در برهه زمانی و شرایطی که در آن قرار داریم، فیلمسازان با ساخت آثاری که در آنها به احتمال تقابل اندیشهها و خواستهها اشاره میکنند تا از اعوجاجات و انحرافات احتمالی در مسیر حرکت کلی جامعه ضمن تذکار و انذار، جلوگیری به عمل بیاورند. به کلام دیگر فیلمساز و اثرش باید به عنوان دیدهبان عمل کرده و راهحل و درمان هر پیشامد و اتفاقی را پیش از وقوع اندیشه کنند و آثارشان مصداق نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد.