سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کسی را که به خانه اش یورش بَرَندو او [در دفاع از خانواده اش [نجنگد، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :32
کل بازدید :316853
تعداد کل یاداشته ها : 352
103/2/8
1:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
کمیل دیده بان[440]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
کانون مسجد فاطمیه شهید یه عاشق آسمونی پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه دانشجو رضا صفری بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن سرباز ولایت گل باغ آشنایی کشکول چلچلی من نگارستان خیال ...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا سورپرایز نگاهی نو به مشاوره سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام Mystery نزار تنها بمانم اسیرعشق چشمـــه ســـار رحمــت ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب بهانه ـــــــ م . ج ـــــــــ سلحشوران حس لطیف من تنهایی......!!!!!! سارا احمدی ماتاآخرایستاده ایم وبلاگ گروهیِ تَیسیر صحبت دل ودیده ارمغان تنهایی * مالک * عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان شهیدباکری میاندوآب سرزمین رویا دل نوشته فرمانده آسمانی من RASTI از هر در سخنی پلاک صفر ✘ Heart Blaugrana اسیرعشق farajbabaii ارواحنا فداک یا زینب مشکات نور الله Royapardazi جایی برای خنده وشادی و تفریح دهکده کوچک ما سامانه افزایش بازدید عی سی رنک اسرا عاشقانه شاپرکها زنگ تفریح 【∂Đιss ℓσνє ℓ گیاهان دارویی روستای اصفهانکلاته

در شرایطی که هر روز ‌ده‌ها زن و کودک بی گناه و دیگر شهروندان یمنی در خاک و خون می غلطند آیا مصالح کشور اقتضا می‌کند به جنایتکاران آل سعود پیام تبریک صادر کنیم؟
اگر یکی از عزیزان آقای ظریف در یمن بود و خدای ناکرده توسط آل سعود‌ به شهادت می‌رسید ، آیا باز هم به دلیل عرف دیپلماتیک چنین پیامی را صادر می‌کرد؟‌
ای کاش پیکر سه شهید یمنی در تهران را با پیام تبریک‌تان نزد وزیرخارجه سعودی می‌فرستادید..

 

[سردار باقرزاده]


  
  
اسلام هراسی در کشورهای غربی سوژه تازه ای نیست. اما این موضوع هربار با بهانه های مختلف و عجیب و غریب اوج می گیرد.

 چند روز پیش در استرالیا خبری درمورد کلمه «حلال» بر روی غذاهای متفاوت منتشر شد که به چرایی وجود این کلمه اشاره کرد و با این سوال وارد بحث شد که «آیا مهر حلال بر روی بسته بندی غذاها به تروریسم کمک می کند؟»

این سوال عجیب و غریب از جانب گروه های مختلف ضد اسلامی مطرح شده تا نه تنها به چالش مساله اسلام هراسی پروبال بیشتری بدهند، بلکه  عواطف و افکار عمومی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. به عبارت دیگر این موضوع برای مردم این احساس ترس و نگرانی از خرید مواد غذایی حلال را پایه ریزی می کند که مبادا با خرید کالاهای حلال جیب تروریست ها را پر کنند!

با این حال مواد غذایی حلال برای استرالیا از نظر مالی پر منفعت است، همچنین مسلمانان استرالیایی بسیار قانون مدار و نجیب اند و به نظر می رسد اسلام هراسی در این کشور که مهاجران مسلمان زیادی دارد برای دولتی ها خوشایند نیست. اما به گفته یک کارشناس سیاسی «هر چه به موضوع نژاد پرستی پرداخته می شود، سفید پوست ها شدیدتر در این باره مقاومت می کنند و دلایل محکم تری برای کارشان می آورند. بنابراین این بحث ها و چالش ها مساله ای را حل نمی کند، بلکه چیز جدیدتری به آن اضافه می کند و این روال در مورد غذاهای حلال، مسلمانان و اسلام هراسی نیز صدق می کند. اظهارات افراد موافق این موضوع، ناراحت کننده تر ازمخالفان است. زیرا این بحث در مورد مسائل مالی و پولی پر منفعت کشور و مراسم ذبح کردن حیوانات نیست بلکه شخصیت و هویت یک مسلمان مطرح است. چرا ما مسلمانان را به عنوان «دیگری» می شناسیم مانند نگاهی که به سیاهان می کنیم. این مشکلات مربوط به ساختار اجتماعی وسیاسی جامعه استرالیا و قدرت مداران آن است. آیا تا به حال از خود پرسیدیم که ما چه کسی هستیم؟ ما خود را هنوز نمی شناسیم . درحالیکه مدافع حقوق بشر در بیان هستیم، در عمل نژاد پرستیم. به جای اینکه ریشه نژادپرستی را از جا بکنیم، ریشه آن را ریسمانی برای فشار بر گلو های هموطنان استرالیایی تبارمان و سپس مسلمانان می کنیم و فشار می دهیم. با وجود حکومت فعلی، هیچ امیدی برای تغییر نیست بلکه این ریسمان محکم تر می شود.»

دست گذاشتن روی غذای «حلال» آخرین بهانه جدید اسلام هراسان است تا با بهانه کردن این موضوع نامربوط دوباره آزار مسلمانان را این بار در حوزه دیگری آغاز کنند. موضوع اسلام هراسی در استرالیا بعد از حادثه تروریستی در کافی شاپ توسط یک عنصر تکفیری قدرت بیشتری گرفت تا مسلمانان این کشور بیشتر موجب آزار و اذیت قرار بگیرند.


  
  

استقبال باشکوه دانشجویان انقلابی امیرکبیر از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی 


  
  

 

 تصویری که پیش رو دارید، اوایل اسفند ماه سال 93 شمسی، پس از شهادت «علی رضا توسلی» فرمانده‌ی «تیپ فاطمیون» یه صورت ناقص و بریده یا با چهره هایی محو شده، منتشر شد. آن روزها هنوز افرادی در این عکس حاضر بودند که ردای شهادت بر تن نداشتند. روز گذشته، با شهادت «حسین بادپا» طی نبرد با «مزدوران سعودی» در «سوریه»، عکس مزبور قابلیت انتشار به صورت کامل را پیدا کرد. به این ترتیب، افراد حاضر در تصویر زیر، به ترتیب از راست به این قرارند:
شهید «علی سلطان مرادی» (روز 23 بهمن 93، در منطقه «کفر نساج» واقع در شمال غرب «درعا» (استان جنوبی «سوریه»)، پنجه بر ایوان عرش گرفت).
شهید «عباس عبداللهی» (روز 23 بهمن 93، در منطقه «کفر نساج» واقع در شمال غرب «درعا» (استان جنوبی «سوریه»)، بال در بال ملائک گشود).
شهید «علی رضا توسلی» (روز نهم اسفند ماه 1393 شمسی، شربت شهادت نوشید).
شهید «حسین یادپا» ( روز 31 فروردین 1394 شمسی، پای بر بساط «عند ربهم یرزقون» نهاد).
شهید زنده «حاج قاسم سلیمانی» (خدایا ! به سلامت دارش).

روحمان با یادشان شاد
هدیه به ارواح بلندپروازشان صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  
  

 

حجت الاسلام فتحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه با اشاره به خلقت انسان ها، اظهار داشت: اسلام جهت حفظ امنیت روانی خانواده ها از جهت تکوینی و تشریعی تدابیری را اندیشیده است، از لحاظ تکوینی خداوند به صورت طبیعی صفت غیرت را در وجود مردان قرار داده که خود این صفت سبب حفظ محیط و حریم خانواده در مقابل غیر می‌شود و از جهت تشریعی هم خداوند پوشش را بر زن و مرد واجب کرده است. وی افزود: حجاب فقط ویژه دین اسلام نبوده و به اندازه طول تاریخ بشر و در تمام ادیان گسترش دارد، حفظ حجاب برای زن واجب و ضروری است، زیرا کرامت و ارزش های وجودی زن با حجاب حفظ شده و این حجاب سدی در مقابل نگاه های زهرآلود و ناپاک بیماردلان و نامحرمان خواهد بود. مدیر حوزه علمیه خواهران کرمانشاه گفت: حجاب زن یک نمود بیرونی دارد و آن این است که به افکار منفی و باطل اطرافیان القا می‌کند، حریم آن شخص را حفظ کنند، این امر سبب حفظ حریم خانواده ها نیز شده و آرامش خاطر زن و مرد و فرزندان را در خانواده فراهم می‌کند و حفظ این امنیت و آرامش روانی بدون رعایت حجاب اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود. حجت الاسلام فتحی با اشاره به حدود حجاب برای زنان و مردان ادامه داد: قرآن هم به مرد و هم به زن توصیه کرده که حجاب داشته باشند، متفاوت بودن میزان این حجاب در زنان و مردان به علت تفاوت هایی است که در فطرت این دو وجود دارد، مرد بیشتر از طریق نگاه کردن جذب می شود، پس پوششی که برای خانم ها وجود دارد کامل تر از مردان است و همین پوشش مانع مزاحمت ها و مفسده هایی است که متوجه زن می شود، در بسیاری از کشورهای اروپایی که الزامی به حجاب ندارند، تحقیقات فراوانی درباره حجاب انجام شده که حتی آنها خود به این نتیجه رسیده اند که حجاب آرامش درونی و روانی برای زن به ارمغان می آورد و مفسده های اجتماعی را کاهش می دهد. وی با اشاره به برخی دیدگاه ها که معتقدند حجاب مانع آزادی زن است، ابراز داشت: در واقع خلاف این سخن صادق است، حجاب سبب آرامش روانی زن و احساس امنیت بیشتر در اجتماع است، حجاب به زن کمک می کند بدون مزاحمت ها و به دور از ناهنجاری ها به فعالیت در اجتماع بپردازد. مدیر حوزه علمیه خواهران کرمانشاه افزود: دشمنان اسلام سعی دارند با تضعیف حجاب و عفاف در زنان و باب کردن مد در بین جوانان، پایه های نظام را سست کرده و به اسلام ضربه بزنند، باب کردن فرهنگ عریانی و بی بند و باری در جامعه، نخستین مفسده را برای خود زن و پس از آن برای سایر جوانان خواهد داشت، تنها راه مقابله با این هدف شوم دشمن نیز، فقط با فرهنگ سازی و نظارت بیشتر خانواده ها بر نوع پوشش فرزندان میسر خواهد بود. وی در پایان اظهار داشت: اسلام حجاب را واجب کرده و یکی از دیگر فوایدش امنیت در محیط کار است و این خود سبب افزایش راندمان کاری مردان و زنان خواهد شد، زیرا تمرکز افراد بر کار بیشتر شده و افکار منفی و مزاحم، فکر و ذهن افراد را درگیر نمی‌کند، حفظ حجاب همچنین عزت نفس زن را افزایش می‌دهد، چون زنی که مورد سوء استفاده قرار گیرد و تحقیر شود، عزت نفس خود را از دست داده و دچار اختلال روحی می شود.


  
  

 

حجت الاسلام حسن رجبی استاد حوزه علمیه شاهرود ضمن عرض تسلیت وفات عقیله بنی هاشم، حضرت زینب (س) را از جمله شخصیت های تاثیرگذاری عنوان کرد که در ماندگاری و جاودانی نهضت عاشورا نقش بی بدیل داشته است و گفت: این بانو از نادرترین بانوان تاریخ اسلام است که در دامان پر مهر و محبت فاطمه زهرا(س) و حضرت امیرالمومنین علی (ع) تربیت یافته و درس زندگی را آموخته است. زینب (س) امین پدر و محرم راز برادر بود . وی با اشاره به جایگاه والای حضرت زینب (س) در نزد پدر اظهار کرد: حضرت زینب (س) امین پدر بود وی هر گاه بر پدر وارد می شد، امام علی (ع) از جای خود بر می خاست و آن حضرت را با احترام زیاد در جای خود می نشاند. استاد حوزه علمیه شاهرود با بیان اینکه بعد از شهادت حضرت علی (ع) نیز حضرت زینب نزد برادرانش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از منزلت ویژه ای برخوردار بود افزود: این دو امام نهایت احترام را در حق خواهر روا می داشتند و تمام تلاش آنها بر این بود که حضرت زینب (س) متوجه مصایب و مشکلاتی که برایشان پیش می آید نشود و ناراحت نگردد. رجبی علاقه و محبت بین امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) را علاقه ای متقابل و استثنایی عنوان کرد و بیان کرد: امام حسین (ع) فوق العاده حضرت زینب (س) را عزیز و گرامی می داشت تا جایی که محرم راز و امین امام حسین(ع) بود و اسرار امامت را به ایشان سپرد.
زینب (س) در حجاب و عفاف یگانه روزگار بود
وی حجاب و عفت را یکی از فضایل حضرت زینب بر شمرد و اذعان داشت: حضرت زینب (س) زینب در حجاب و عفاف، یگانه روزگار بوده است و تا پیش از واقعه عاشورا و ماجرای اسارت هیچ فرد نامحرمی آن حضرت را ندیده بود.
استاد حوزه علمیه شاهرود خاطرنشان کرد: اهمیت ویژه حضرت زینب به حجاب و عفت تا جایی بود که هنگامی می خواست به مسجدالنبی کنار قبر رسول خدا(ص) برود، علی(ع)دستور می داد شب برود و به امام حسن و امام حسین(ع) می فرمود همراه خواهرشان باشند.
در وادی صبر و استقامت زینب (س) یکه تاز میدان است
رجبی یکی دیگر از فضایل حضرت زینب (س) را صبر و استقامت دانست و تصریح کرد: صبر و ثبات شگفت انگیز و غیر قابل وصف آن حضرت همگان را به تعجب واداشته است، زینب (س) از پنج سالگی با مصیبت آشنا شد و داغ عزیزترین کسان خود را یکی پس از دیگری دید ولی در برابر تمام این مصیبت ها صبر و ایستادگی کرد.
وی با بیان اینکه حضرت زینب (س) در وادی صبر و استقامت یکه تاز میدان است گفت: در بزرگی صبر، بردباری و شکیبایی آن حضرت هیم بس که در روز عاشورا وقتی در برابر پیکر خونین و نورانی برادرش امام حسین (ع) قرار گرفت رو به آسمان کرد و گفت: بار خدایا! این اندک قربانی و کشته در راه خودت را از ما (خاندان پیامبر) بپذیر.
ماندگاری نهضت عاشورا مدیون شجاعت زینب (س) است
این استاد حوزه علمیه شجاعت و قهرمانی را از دیگر فضایل حضرت زینب (س) برشمرد و اظهار کرد: اگر ذره ای ترس از حکومت یزید در وجود حضرت زینب (س) راه پیدا می کرد، نهضت کربلا چنین پیروزی به ارمغان نمی آورد.
رجبی خطبه های افشاگرانه حضرت زینب (س) بر ضد دستگاه امویان و گفتار صریح و کوبنده اش برای دفاع از نهضت حسینی در هر فرصتی و صلابت و ایستادگی بی نظیر آن حضرت در کوفه و شام را بیانگر قهرمانی و شجاعت آن حضرت عنوان کرد و افزود: زینب(س) به عنوان بانوی نمونه کربلا و خطیب پیام رسان خون شهیدان در پیشانی اسلام تابید و جهاد و دفاع آن حضرت از اسلام به ابدیت پیوست.


  
  

 

«آفتاب در حجاب»عنوان شرحی داستان وار از زندگی و رنج های بانوی کربلا است که سید مهدی شجاعی آن را به رشته تحریر در آورده است.
تبحر شجاعی در داستان پردازی بر کسانی که مروری بر نوشته‌های او داشته‌اند مخفی نیست، او در این نوشتار، این چیره‌گی‌اش را با چاشنی وقایع تاریخی و مستند در آمیخته تا ما‌حصل آن، واگویه‌ای زیبا و روان و مستند از رنجهای زینب کبری باشد. در این کتاب، آفتاب در هجده پرتو، بر خوانندگان نور می‌افشاند و در هر پرتو، صحنه‌هایی از زندگی واقعی بانویی استوار را نمایان می‌کند. برای فرزندان شیعه، «آفتاب در حجاب» قصه‌ای تازه، ناخوانده و ناشنیده نیست. آن‌چه خواننده را بدون وقفه و تا پایان، پای کتاب می نشاند، روایتی است متفاوت که نویسنده از روزنه‌ای تازه بر آن نظر افکنده و پیش روی خواننده نهاده است. هر آن‌چه شجاعی نگاشته، بیانی نو و متفاوت از روایاتی مستند است که در مقتل‌ها، تواریخ، مناقب و مستندات گوناگون معتبر از وقایع کربلا و عاشورای 61 هجری و اندکی پیش و پس از آن، چشمان تاریخ نظاره‌گر آن بوده است؛ از تاریخ طبری گرفته تا نفس المهموم ، مناقب ابن شهرآشوب و….
در بخشی خواندنی از این کتاب چنین می خوانیم:
«سال ششم هجرت بود که تو پا به عرصه ی وجود گذاشتی ای نفر ششم پنج تن!
بیش از هرکس،حسین از آمدنت خوشحال شد.دوید به سوی پدر و با خوشحالی فریاد کشید:«پدر جان! پدر جان!خدا یک خواهر به من داده است!»
زهرای مرضیه گفت:«علی جان!اسم دخترمان را چه بگذاریم؟»
حضرت مرتضی پاسخ داد:«نامگذاری فرزندانمان شایسته ی پدر شماست.من سبقت نمی گیرم از پیامبر در نامگذاری این دختر.»
پیامبر در سفر بود.وقتی که بازگشت،یک راست به خانه ی زهرا وارد شد،حتی بیش از ستردن گرد و غبار سفر،از دست و پا و صورت وسر.
پدر و مادرت گفتند که برای نامگذاری عزیزمان چشم انتظار بازگشت شما بوده ایم.
پیامبر تو را چون جان شیرین ، در آغوش فشرد،بر گوشه ی لبهای خندانت بوسه زد و گفت:«نامگذاری این عزیز ، کار خود خداست.من چشم انتظار اسم آسمانی او می مانم.»
بلافاصله جبریل آمد و در حالیکه اشک در چشم هایش حلقه زدبود،اسم زینب را برای تو از آسمان آورد،ای زینب پدر،ای درخت زیبای معطّر!
پیامبر از جبرئیل سوال کردکه دلیل این غصّه گریه چیست؟!
جبرئیل عرضه داشت:«همه ی عمر در اندوه این دختر می گریم که در همه ی عمر جز مصیبت و اندوه نخواهد دید.»
پیامبر گریست.زهرا و علی گریستند.دو برادرت حسن وحسین گریه کردند و تو هم بغض کردی و لب بر چیدی.
درست همانجا که گمان می بری انتهای وادی مصیبت است،آغاز مصیبت تازه ای است.
مگر نه بچه ها در محاصره ی دشمن اند؟مگر نه اسب و خود و سپر و شمشیر و نیزه و قساوت،مشتی زن و کودک را در محاصره گرفته؟مگر نه آفتاب عصر،همچنان به قوت ظهر بر سر خاک ،آتش می ریزد؟اصلا مگر نه هر داغدار و مصیبت دیده ای به دنبال سر پناهی می گردد،به دنبال گوشه ای،دیواری،سایه ای تا غم خویش را در بغل بگیرد و با غم خویش سر کند؟
پس این خیمه ها فرصت مغتنمی است که بچه ها را در سایه سار آن پناه دهی و به التیام درد هایشان بنشینی.
اما هنوز این اندیشه ات را تمام وکمال،به انجام نرسانده ای که ناگهان صدای طبل و دهل،صدای فریادو هلهله،صدای سم اسبان و بوی دود،دود و آتش و مشعل در روز ،دلت را فرو می ریزد وتن بچه های کوچک داغدیده را می لرزاند...
چه غروب دلگیری!
دلگیر باد از این پس تمام غروبهای عالم!
تو هم چشمهایت راببند خورشید!که پس از حسین،در دنیا چیزی برای دیدن وجود ندارد.دنیایی که حضور حسین را در خود بر نمی تابد،دیدنی نیست.
اما اکنون ناگهان صیحه توست که سینه ی آسمان را می شکافد.انگار مصیبت تو تازه آغاز شده است.
همه ی کربلا و کوفه و شام،یک طرف،و این خرابه یک طرف.
همه ی غم ها و درد ها و غصّه ها یک طرف و غم رقیه یک طرف .
کتاب «آفتاب در حجاب» تا کنون بارها توسط انتشارات نیستان تجدیدی چاپ شده است.


  
  

دارنده مدال نقره رقابت‌های سنگ‌نوردی ایالتی کانادا می‌گوید حضورش در این رقابت‌ها آن هم با حجاب اسلامی سبب جلب توجه حاضرین شده بود.

 فرناز اسماعیل‌زاده در مورد کسب مدال نقره در مسابقات ایالتی کانادا اظهار کرد: پس از دو هفته تمرین سنگین در کانادا و بر روی دیواره شهر ویکتوریا به آمادگی مناسبی دست پیدا کردم و خوشبختانه در این رقابت‌ها به مدال نقره رسیدم. او ادامه داد: در دو رشته لید و سرعت در این رقابت‌ها حضور پیدا کردم که خوشبختانه در رشته لید به مرحله دوم راه پیدا کردم و در رشته سرعت نیز توانستم با ثبت زمان 9 ثانیه و 2 دهم ثانیه به مدال نقره دست پیدا کنم. بانوی سنگ نورد ایران که در رقابت با سنگ نوردانی از کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا و... به این مدال دست یافته به حضورش با حجاب اسلامی در این رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: حضورم با حجاب اسلامی در این رقابت‌ها برای بسیاری قابل توجه بود و این موضوع نشان داد که با حجاب اسلامی نیز می‌توان به افتخار ورزشی دست یافت. اسماعیل‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: در مدت زمان باقی مانده تا کاپ جهانی نیز تمام تلاش خود را به کار می‌بندم تا به سطم مطلوبی از آمادگی دست پیدا کنم و بتوانم نتیجه مناسبی بگیرم. لازم به ذکر است فرناز اسماعیل‌زاده در جریان رقابت‌های سنگ نوردی کانادا (SCBC) موفق شد در رشته سرعت به مدال نقره دست پیدا کند.اسماعیل‌زاده در این رقابت‌ها موفق به شکستن رکورد خود و البته رکورد بانوان ایران شد.


  
  

 

از دوران کودکی معمولا به افراد درس‌های مختلفی از جمله تاریخ، علوم و ریاضی آموزش داده می‌شود، اما آموزش‌هایی مانند شناسایی احساسات یا مقابله‌ با آن‌ها از دوران کودکی به کودکان یاد داده نمی‌شود. این مهارت‌ها می‌توانند با ارزش باشند، اما متاسفانه در نظام آموزشی تدریس نمی‌شوند. در این مقاله با هوش هیجانی یا Emotional Intelligent آشنا می‌شویم.

اندازه گیری هوش هیجانی موضوعی نسبتا جدید در زمینه‌ی روان‌شناسی است و برای اولین بار در اواسط دهه‌ی 80 میلادی کشف شده است. چندین مدل در زمینه‌ی هوش هیجانی در حال توسعه است، اما در این مقاله تنها به بررسی «مدل مختلط» از این شاخه‌ی روان‌شناسی که توسط روان‌شناس برجسته دنیل گلمن توسعه داده شده، خواهیم پرداخت. مدل مختلط دارای پنج مهارت مهم و کلیدی است:

خود آگاهی: این مهارت در واقع شناخت هیجان‌های خود است؛ یعنی آگاهی از احساسات خود که شامل یک ارزیابی دقیق از زمانی است که فرد در چه زمانی به چه کمک‌ها و عواطفی نیاز دارد.
خودگردانی: این مهارت به عنوان کنترل هیجان‌های خود شناخته می‌شود که باید فرد دارای مهارت کنترل و اداره هیجان‌ها، مناسب و بجا بودن آن‌ها در هر موقعیت و مدیریت هیجان‌ها باشد. در این مهارت فرد باید هیجان‌های خود را به گونه‌ای مدیریت کند که باعث ایجاد اختلاف نبوده و آرامش را در بحث و جدال‌ها حفظ کرده و همچنین از فعالیت‌های ترحم و وحشت اجتناب کند.
خود انگیزشی: این مهارت نیز در واقع برانگیختن و به هیجان آوردن خود است؛ یعنی استفاده از هیجان‌ها برای هدفی خاص، تمرکز و توجه، ایجاد انگیزه در خود و تسلط بر خویشتن و خلاقیت است. در مدل گلمن این مهارت باید شامل رضایت، کنجکاوی و توجه باشد.
همدلی: در حالی که سه مهارت قبلی در خصوص تعامل فرد با خود بود، این مهارت درباره‌ی تعامل فرد با دیگران است. در این مرحله فرد باید دارای مهارت شناخت هیجان‌های دیگران، توانایی همدلی و یگانگی با دیگران باشد.
مهارت‌های اجتماعی: این دسته شامل استفاده از همدلی و همچنین مذاکره با نیازهای دیگران است؛ در این مهارت فرد باید بتواند روابط خود با دیگران و هیجان‌های آن‌ها را تنظیم کند.
خود آگاهی
قبل از انجام هر کاری ابتدا باید احساسات خود را بشناسیم. بهبود خود آگاهی اولین قدم برای شناسایی مشکلات پیرامون هر فرد است. در زیر لیستی از مواردی که باعث بهبود مهارت خود آگاهی می‌شود آمده است:

یادداشت کردن احساسات: همواره توصیه می‌شود که یک یادداشت کلی از احساسات داشته باشیم. در پایان هر روز، هر آنچه که برایتان اتفاق افتاده، احساس کرده‌ و واکنش خود در برابر آن‌ها را یادداشت کنید. به طور مکرر این یادداشت‌ها را بررسی کرده و نکات مهم و برجسته‌ی آن‌ها را جداگانه مشخص کنید.

پرسیدن نظرات دیگران: همان طور که قبلا در خصوص درک خود صحبت کردیم، پرسیدن نظرات دیگران برای مهارت خود آگاهی می‌تواند مفید واقع شود. سعی کنید از افرادی که شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف شما دارند پرسش کنید. هر نظر و حرفی که گفتند را یادداشت کرده و نظرات افراد مختلف را باهم مقایسه کنید، در آخر نظرات مهم را مشخص کنید. چیزی که مهم است اصلا با نظرات دیگران بحث و جدال نکنید، حتی ممکن است نظرات دیگران درست نباشد، شما فقط تلاش می‌کنید که ادراک دیگران از خودتان را سنجیده و بررسی کنید.

مدیتیشن: زمانی که ما دارای قابلیت کنترل و آرام کردن احساسات نیستیم، می‌توانیم از قابلیت کنترل احساسات یا عادت کردن به آن‌ها استفاده کنیم. دفعه‌ی بعدی که یک واکنش احساسی را نسبت به کسی داشتید، سعی کنید قبل از واکنش مکث کنید. همچنین می‌توانید به همین منظور از مدیتیشن برای کاهش واکنش سریع مغز به احساسات استفاده کنید.

اگر تا به حال تمرینات خود آگاهی را انجام نداده‌اید، موارد پیشنهاد داده شده می‌توانند شما را در این راه همراهی و کمک کنند. یک استراتژی دیگر به همین منظور استفاده از پیاده‌روی است؛ می‌توانید به پیاده‌روی‌های طولانی رفته و در طول راه عواملی را که باعث مزاحمت و ناراحتی شما می‌شود با خود بررسی کنید. نگرش و تصورات دیگران از شما نیز می‌تواند به یافتن این موارد کمک کرده و دید جدیدی از خود را ارائه می‌دهد. مهم‌ترین عامل در این زمینه بررسی مهارت‌های خود به جای تمرکز به عوامل خارجی و محیط است.

خودگردانی
زمانی که شناخت دقیقی از احساسات خود به دست آوردید، می‌توانید به کنترل آن‌ها اقدام کنید. مهارت خودگردانی مناسب، عبارت است از کنترل عوامل احساسات خود، عوامل بیرونی و واکنش‌ها و انجام بهترین رفتار ممکن. یکی از راه‌های کلیدی و مهم برای مدیریت احساسات خود، تغییر روش حس کردن است؛ ممکن است این توصیه‌ی قدیمی را شنیده باشید که حین عصبانیت تا 10 بشمارید، یا با کسی که مشکلات بسیاری دارد و افسرده است صحبت کنید؛ اگرچه این توصیه کمی تلخ و ناگوار است اما در برخی شرایط پیشنهاد داده می‌شود. به هر حال وارد کردن یک تکان به بدن خود یا ایجاد تغییر در نحوه‌ی حس کردن و واکنش می‌تواند بسیار سازنده باشد. اگر احساس کرخی و بی‌حالی دارید ورزش کنید؛ اگر در شرایط احساسی شدیدی قرار گرفته‌اید سیلی یا ضربه‌ی محکمی به خود بزنید. در کل می‌توان گفت هر ضربه‌ی ناگهانی یا شوک خفیف به سیستم بدنی می‌تواند در شکستن روال همیشگی احساس کردن، کمک کند.

به عقیده‌ی آدام دچیس یکی از نویسندگان سایت LifeHacker، می‌توان انرژی را که برای عواطف و احساسات صرف می‌کنیم در زمینه‌ای دیگر به کار برد. اشکالی ندارد اگر بخواهید مقداری از احساسات خود را نگه دارید یا اینکه از بروز دادن آن‌ها در زمان معین خودداری کنید. به هر حال اگر قصد انجام چنین کاری را دارید پیشنهاد می‌شود انرژی این احساسات را در زمینه‌های مفید دیگر به کار ببرید. شما همواره نمی‌توانید احساسی را که افراد یا اشیای خاص به شما منتقل می‌کنند کنترل کنید اما در عوض این قابلیت را دارید که بتوانید از واکنش‌ها و بروز احساسات خود مراقبت و کنترل کنید. اگر دارای مشکلاتی در کنترل احساسات هستید، تنها در زمان‌هایی که از نظر روحی و روانی در آرامش هستید دنبال راه‌کارهایی برای این منظور باشید؛ همه‌ی احساسات هم قابل از بین رفتن نیستند. آدام دچیس، زمان‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کرد آموخت که برخی احساسات به مدت طولانی باقی می‌مانند، اما همواره لحظاتی وجود دارد که ما شدت آن‌ها را کمتر حس می‌کنیم، از این لحظات برای کنترل احساسات استفاده کنید.

خود گردانشی
زمانی که ما درباره انگیزه در هوش هیجانی صحبت می‌کنیم منظور این نیست که با انرژی بیشتر به سر کار بروید، هدف این است که از مهارت‌های خود برای حل مشکلات استفاده کنید. به گفته‌ی روان‌شناسان یک بخش مجزا در مغز وجود دارد که هنگام فکر کردن برای رسیدن به هدف‌ها فعال می‌شود. فرقی نمی‌کند که هدف شما پیدا کردن شغل مناسب یا بهبود شغل، تشکیل خانواده یا هنر باشد، هر کسی در زندگی خود دارای اهدافی است. زمانی که انگیزه‌تان فعال شد، با تمامی واقعیت‌های زندگی آمیخته می‌شود. می‌خواهید تشکیل زندگی بدهید؟ افراد با انگیزه با افراد دارای هدف مشابه ملاقات می‌کنند. می‌خواهید به شغل خود بهبود ببخشید؟ افراد با انگیزه دوره‌های آموزشی مختلفی را به همین منظور می‌گذرانند، فرم استخدام پر می‌کنند یا به دنبال‌ راه‌های دیگری برای ارتقای شغلی هستند.

به عقیده‌ی دنیل گلمن، برای استفاده از این انگیزه ابتدا باید ارزش‌های خود را شناسایی کنید. بسیاری از ما به اندازه‌ای مشغول هستیم که زمانی مجزا برای شناسایی ارزش‌های خود صرف نمی‌کنیم. یا حتی در بدترین حالت ممکن، به قدری زمان طولانی از وقت‌مان تلف می‌شود که دیگر انگیزه‌ی کافی برای انجام کارها را از دست می‌دهیم. متاسفانه نمی‌توان به طور حتمی اهداف هر کس را مشخص کرد اما افراد می‌توانند از استراتژی‌های مشخص برای این منظور استفاده کنند. به خاطرات خود مراجعه کنید؛ زمان‌هایی که احساس خوشی و رضایت داشتید. لیستی از مواردی را که به آن‌ها ارزش می‌دهید تهیه کنید. به یاد داشته باشید، افرادی که به اهداف مشابه شما دست یافته‌اند، در بلند مدت و با مرور زمان توانسته‌اند این موفقیت‌ را کسب کنند.

همدلی
احساسات فقط نیمی از روابط را تشکیل می‌دهند که بیشتر به آن تمرکز می‌شود، زیرا هر فرد هر روزه با خود کلنجار می‌رود. همه‌ی افراد دیگری که برای شما مهم هستند احساسات، خواسته‌ها، دلایل و ترس‌های خود را دارند. همدلی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای هدایت روابط به شمار می‌رود که در طول زندگی قابل آموختن است. در زیر به مواردی برای تمرین همدلی اشاره می‌شود:

حرف نزنید و تنها گوش کنید: این مورد یکی از سخت‌ترین اما مهم‌ترین مهارت در همدلی است. شما نمی‌توانید برای درک کردن همه‌ی افراد، زندگی آن‌‌ها را تجربه کنید، اما در عوض می‌توانید به حرف‌های آن‌‌ها گوش دهید. گوش دادن یعنی اینکه به طور کامل اجازه دهید طرف مقابل حرف بزند و حرف‌ها و کلمات را نشمارید؛ یعنی شک و تردید‌های خود را برای لحظاتی کنار گذاشته و اجازه دهید طرف صحبت‌تان برای مدتی کوتاه حرف‌ها و احساسات خود را بازگو کند. همدلی بسیار سخت است، اما در هر رابطه‌ای مکث کردن حداقل به مدت 10 ثانیه و اجازه‌ی صحبت دادن به طرف، می‌تواند به بهبود رابطه کمک کند.

موقعیت ناخوشایند خود را به کار ببرید: یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای محکم کردن یک نظر در ذهن این است که خود را با نظر مخالف آن مواجه کنید. برای به انجام رساندن این هدف، خود را در موقعیتی ناخوشایند قرار دهید. اگر فکر می‌کنید رئیس‌تان رفتاری غیرمنطقی دارد، اقدام‌های آن‌ها را در ذهن خود مرور کنید. اگر به جای آن‌ها بودید رفتارهای او را منطقی و با دلیل می‌دانستید؟ پرسیدن این گونه سئوال‌ها با خود می‌تواند همدلی و درک متقابل از طرف هم‌صحبت را فراهم کند.

دانستن کافی نیست، درک کنید: درک کردن مهم‌ترین کلید همدلی است. همان طور که پیش از این نیز صحبت کردیم، درک کردن تفاوت بین دانستن و تجربه‌ کردن است. اگر عبارت «من می‌دانم، اما...» را بیشتر به کار می‌برید، باید کمی مکث کرده و وقفه ایجاد کنید. زمانی که کسی از تجربیات خود صحبت می‌کند، زمانی را صرف کرده و فکر کنید که اگر شما به جای آن فرد بودید و تجربیات او را داشتید چه می‌شد. اشکالی ندارد اگر زمان زیادی را برای این منظور صرف نمی‌کنید اما حتی چندین ثانیه و دقیقه می‌تواند کارآمد باشد.

با این اوصاف، همدلی یعنی برقراری رابطه‌ی عاطفی با دیگران، یعنی اجازه‌ دادن به اینکه تجربیات آن‌ها با تجربیات شما ادغام شود. همدلی یعنی مکث کردن قبل از اقدام و رفتار؛ اگر طرف هم صحبت شما گریه می‌کند یا در شرایطی احساسی عمیقی قرار دارد، سعی کنید به او ناراحتی وارد نکرده و همدلی کنید.

مهارت‌های اجتماعی
تمامی ابزارهایی که در چهار بخش قبل به کار می‌برید در حل مشکلات اجتماعی قابل استفاه است. همان‌طور که دنیل گلمن تشریح می‌کند، مهارت‌های اجتماعی تمامی عملکرد شما هم در محل کار و هم در زندگی شخصی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. می‌توانید نقطه‌ی آغاز را مشکلات اجتماعی در نظر بگیرید؛ حل و فصل یک اختلاف. این درست زمانی است که تمامی مهارت‌های خود را در زندگی واقعی به کار می‌برید. در زیر به چند مورد از مواردی که در چنین زمان‌هایی کاربرد دارد اشاره می‌کنیم:

شناسایی و مقابله با احساسات خود: زمانی که با کسی اختلاف دارید، شرایط سخت‌تر می‌شود. اگر طرف مقابل در شرایط احساسی قرار داشت سعی کنید ابتدا این مسئله را حل و فصل کنید. وقتی را صرف آرام کردن خود کنید و سپس برای حل مشکلات تمرکز و اقدام کنید. در روابط احساسی قبل از انتقاد به طرف مقابل خود متذکر شوید که همواره او را به یاد داشته و به فکرش هستید.

شناسایی مشکلات زمانی که هر دو طرف آرام شدند: زمانی که شما در شرایط مناسب و آرامی قرار گرفتید، سعی کنید اختلافات را پیدا کنید. قبل از کشف راه‌حل‌ها، از خود و طرف مقابل مطمئن شوید که هر دو مشکلات موجود را قبول کرده‌اید. برخی مواقع ارائه راه‌حل‌ها زمانی که طرف مقابل حتی خود مشکلات را قبول نمی‌کند، سازنده و کاربردی نخواهد بود.

پایان دادن خوش به رابطه‌ها: چه در کسب و کار باشید چه در زندگی شخصی، زمانی لذت به وجود خواهد آمد که هر دو طرف یک نگرش و هدف داشته باشند. حتی اگر نمی‌توانید پایان خوشی را ایجاد کنید، از این مورد اطمینان حاصل کنید که هدفی مثبت از رابطه داشته‌اید. همواره این تصور را به همکار، دوست و رئیس خود القا کنید که با آن‌ها همراه و هدفی یکسان دارید، حتی اگر هدف شما متفاوت باشد.

البته تمامی تعامل‌ها با دیگران به اختلافات ختم نمی‌شود. برخی از مهارت‌های اجتماعی موجب ایجاد و برقراری روابط جدید و معاشرت با افرادی با طرز فکرهای متفاوت می‌شود. اگرچه حل اختلافات یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده‌ از مهارت‌های احساسی و عاطفی است. اختلافات زمانی به بهترین شکل قابل حل هستند که شما بدانید واقعا چه خواسته‌هایی دارید؛ بعد از آن می‌‌توانید به راحتی ارتباط برقرار کنید، خواسته‌های دیگران را درک کنید و شرایط مطلوب را محیا کنید. اگر به اندازه‌ی کافی توجه کنید خواهید دید که تمامی مهارت‌های هوش هیجانی خود را به کار برده‌اید.


  
  
امیرالمومنان ـ علیه السّلام ـ پس از رسیدن به خلافت ، در سه جنگ، سه گروه ناکثین ، قاسطین و مارقین را سرکوب کرد.

یاران باوفای حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به دو دسته تقسیم می شوند: 1ـ صحابی با وفای رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ که به علی ـ علیه السّلام ـ وفادار ماندند. 2ـ تابعین.

خیلی از یاران با وفای ایشان که از اصحاب رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ هم بودند قبل از خلافت ظاهری حضرت از دنیا رفتند مثل ابوذر و سلمان ولی برخی از اصحاب در این زمان زنده بودند و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را در جنگها یاری کردند مثل عمار یاسر و خزیمه.

ارکان اربعه یاران حضرت علی ـ علیه السّلام ـ مقداد، سلیمان، ابوذر و عمار بودند که از اصحاب با وفای حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ هم می باشند و از تابعین اویس قرنی، عمرو بن حمق خزاعی، رشید هَجَری، میثم تمار، کمیل بن زیاد نخعی، قنبر (غلام حضرت) محمد بن ابی بکر، مزرع (غلام حضرت)، عبدالله بن یحیی [که امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ در روز جنگ جمل به او فرمود: بشارت باد بر تو ای فرزند یحیی تو و پدرت از شرطة الخمیس[1] [ پیش قراولان لشگر] هستید، که خدا در آسمان شما را به این نام نامید] و جندب بن زهیر العامری، حبیب بن مظهر اسدی، حارث بن عبدالله اعور، مالک اشتر، ابو عبدالله جدلی و جویریة بن مسهر و ... ـ رضوان الله تعالی علیهم اجمعین ـ می باشند.[2]

با توجه به اینکه یاران با وفای حضرت علی ـ علیه السّلام ـ، در دوران امامتشان، زیاد هستند نام پنج تن از یاران حضرت که در زمان خلافت ظاهری حضرت زنده بودند ذکر می شود و شرح حال مختصر آنها نوشته می شود.
 
1. مالک بن الحارث الاشتر العلم المازدی
ایشان یکی از یاران با وفای حضرت بودند که در هر سه جنگ جمل، صفین و نهروان در رکاب حضرت علی ـ علیه السّلام ـ بودند.

ایشان از طرف حضرت مأمور به حکومت مصر شدند.، و در راه مصر توسط مزدوران معاویه ـ لعنة الله علیه ـ مسموم شده و به شهادت رسیدند و در زمان ظهور از یاران حضرت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ خواهند بود.

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در وصف مالک جملات زیبایی فرموده اند، که برخی از این جملات را ذکر می کنیم:

مالک چه مالکی، به خدا سوگند چون کوهی بود استوار و بی نظیر و چونان صخره ای شکست ناپذیر و چونان قله ای غیر قابل صعود که هیچ پرنده ای  بر فراز آن اوج نمی گرفت.
مالک برای من همان طوری بود که من برای رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بودم.[3]
 
2. اویس قرنی
ایشان در جنگ صفین به یاری حضرت شتافتند و اولین شهید جنگ صفین بودند.[4]روزی که اویس برای یاری حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به خدمتشان رسید و خودشان را به حضرت معرفی کردند حضرت فرمودند: الله اکبر حبیبم رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ به من فرمودند که مردی را خواهی دید از امت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ که به او اویس قرنی گویند که از حزب خدا و حزب رسول خدا می باشد و شهید می شود و بسیاری را شفاعت می کند.[5]

ایشان یکی از یاران با وفای امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ بودند که خود نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ شهادت به بهشتی بودن ایشان داده است و فرموده بوی بهشت از قرن الشمس بلند است، آه از شوق من بر دیدار تو یا اویس قرنی هرکس او را ملاقات کرد، از من به او سلام برساند.[6]
 
3. رُشَید هَجَری
ایشان از جمله یاران حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می باشد که تا زمان امامت حضرت امام حسین ـ علیه السّلام ـ زنده بودند و از یاران امام حسین ـ علیه السّلام ـ هم محسوب می شوند و عبید الله بن زیاد ـ لعنة الله علیه ـ ایشان را شهید کرد.

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به ایشان فرمودند: حال رشید چگونه خواهد بود صبر تو هنگامی که دو دست و دو پا و زبان تو را قطع می کنند؛ رشید پرسید :عاقبت اینها بهشت است؟ حضرت فرمودند: «یا رشید انت معی فی الدنیا و الآخرة؛ ای رشید تو با من هستی در دنیا و آخرت» و در جای دیگر فرمودند که رشید هجری علم منایا و بلایا را می داند.[7] به ایشان رشید البلایا لقب داده بودند، چون به برخی از مردم عاقبت کارشان را می گفت.[8]
 
4. میثم تمار
غلام زنی از بنی اسد بود. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ او را خرید و آزاد کرد ... و فرمود رسول خدا (ص) به من خبر داده که اسم تو در عجم، میثم است و روزی به ایشان فرمود تو را بعد از من به دار می آویزند و نیزه بر تو می زنند و دماغ و دهانت پر از خون شده، محاسنت خضاب می شود و جلوی خانه عمرو بن حریث بر نخلی آویزان می کنند ، پس از این  میثم ـ رضوان الله تعالی علیه ـ روزهامی آمد و کنار آن نخلی که حضرت به او نشان داده بود نماز می خواند ... روزی ام سلمه به او گفت من از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ شنیدم که در نیمه های شب سفارش تو را به امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ می کرد میثم از ام سلمه پرسید: امام حسین ـ علیه السّلام ـ کجاست من خیلی مشتاق دیدار اویم که انشاء الله نزد خدا با هم ملاقات می کنیم .

سرانجام نیز عبید الله ـ لعنة الله علیه ـ او را گرفت و به همان تفصیلی که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرموده بود او را شهید کرد و بهمان نخل آویزان کرد. این جریان 10 روز قبل از ورود امام حسین ـ علیه السّلام ـ به عراق بود.[9]
 
5. حبیب بن مظهر (مظاهر)
از جمله یاران با کمال امیرالمؤمنان ـ علیه السّلام ـ که چهره‌ ای نورانی و زیبا داشت، و در سن 75 سالگی در کربلا حضور داشت. حافظ کل قرآن بود و هر شب بعد از نماز عشا تا طلوع فجر یک ختم قرآن می کرد و در تمام جنگها با امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ بود و از خاصان و حاملان علوم امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ بود که در سال 61 هجری در رکاب امام حسین ـ علیه السّلام ـ در کربلا شهید شد.[10]

روزی میثم تمار را دید و به او گفت می بینم مردی اصلع( مردی که موی جلوی سرش ریخته) که کنار دار الرزق، خربزه می فروشد و شکم بزرگی دارد (کنایه از میثم تمار) در راه محبت اهل بیت به دار آویخته می شود میثم گفت من هم مردی را می شناسم سرخ رو که در راه یاری فرزند دختر رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ کشته می شود و سرش در کوچه های کوفه چرخانده می شود  ، بعد از آن رشید آمد و مردمی که آن حرف ها را شنیده بودند، از او ( راجع به پیشگویی میثم) پرسیدند، رشید گفت خدا رحمت کند میثم را که فراموش کرده بگوید برای سر حبیب صد درهم جایزه می گیرند و  مردم این حرفها را دروغ می پنداشتند.[11] اما پس از شهادت آنها تمام این پیش بینی ها محقق شد. چون این اسرار را امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ به آنها آموخته بود.
 
---------------------------------------------------------------------
[1] . به معنای لشکریان پنج گانه علی - گفتنی است هر لشکر پنج قست دارد: 1ـ میمنه 2ـ میسره 3ـ قلب 4ـ خط مقدم 5ـ انتها یعنی تو و پدرت از اعیان و ستونهای حزب ما هستی روز قیامت مجمع البحرین لغت خمس.
[2] . الشیخ مفید، اختصاص، ص 7 و 6، چاپ جامعه مدرسین، تحقیق غفاری.
[3] . خویی، معجم رجال الحدیث، چاپ پنجم، 1413، ج 15، ص 168 و 171.
[4] . نعمان مغربی، شرح الاخبار، ص 13، ج 2، چاپ و نشر جامعه مدرسین.
[5] . شیخ مفید، ارشاد، چاپ دوم، قم، نشر آل البیت، ج 1، ص 316.
[6] . شیخ مفید، اختصاص، پیشین، ص 82 و 107.
[7] . خویی، پیشین، ج 8، ص 199.
[8] . خویی، معجم رجال الحدیث، ج 8، ص 198، همان.
[9] . شیخ  مفید، ارشاد، پیشین، ج 1، ص 323 تا 325.
[10] . سید محسن امین، اعیان الشیعه، چاپ بیروت نشر دارالمعارف، 1406، ج 4، ص 553.
[11] . خویی، پیشین، ص 202، ج 5.


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >